تمرکز، ذره‌بین موفقیت شما در زندگی

خانه » بلاگ » تمرکز، ذره‌بین موفقیت شما در زندگی

فهرست عناوین

شاید برایتان پیش‌آمده است که پس از یک کار طولانی و یا پس از خواندن درس بسیار برای کنکور به خود گفته باشید کاش می‌توانستم تمرکز بیشتری داشته باشم؟ کاش می‌توانستم بیشتر روی کارم تمرکز کنم تا روی چیزهای دیگری که باعث حواس پرتی من می­شوند.

عوامل هواس پرتی زیاد باعث شده است که به­راحتی هر فردی تمرکز خود را از دست بدهد که این عوامل باعث شده است که ذهن افراد در گیر مسائل بی­ربط و مخرب شود.شاید برایتان این موضوع آشنا باشد که وقتی می خواهید کاری انجام دهید به محض اینکه حواستان به گوشی تلفن همراه پرت می شود، دقیقه ها و شاید ساعتی از موضوع اصلی خود دور می شوید.

این اتفاق باعث می­شود ساعت­ها از برنامه­ی خود عقب بی­افتید. حال ما در این مقاله قصد داریم در رابطه با عواملی که روی تمرکز تاثیرگذارند وکارهایی که می توانیم برای افزایش تمرکز انجام دهیم صحبت کنیم.

تمرکز، ذره‌بین موفقیت شما در زندگی

  • تمرکز چیست؟
  • چه عواملی بر روی تمرکز ما نقش دارند؟
  • چگونه می‌توان تمرکز خود را افزایش داد؟
  • چه ابزارهایی وجود دارد که می‌تواند تمرکز ما را هنگام کار و مطالعه افزایش دهد؟
  • چگونه می‌توانیم مغز خود را آموزش دهیم؟
  • خواب مناسب چه تأثیری روی تمرکز ما دارد؟
  • محیط مطالعه‌ی خوب برای تمرکز چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

تمرکز چیست؟

تمرکز به تلاش ذهنی شما نسبت به هر آنچه در حال حاضر کار می‌کنید یا یاد می‌گیرید، اشاره دارد که گاهی با طول توجه اشتباه گرفته می‌شود، اما مدت توجه به مدت‌زمانی است که می‌توانید روی چیزی تمرکز کنید.

تمرکز یک فراینداست که در آن توجه ذهن به یک موضوع یا موضوعات مختلفی  جلب می­شود و به سایر عوامل بی توجه می شود و آن­ها را نادیده می گیرد.

تمرکز کردن موضوعی است که بسیاری از داشمندان و محققان در طی سالیان دراز به آن پرداخته اند که یکی از زمینه های مهم آموزش و پرورش جهت رشد و پیشرفت دانش آموزان درمقاطع مختلف است.

چه عواملی تمرکز را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

به دلایل مختلف هم میزان توجه و هم تمرکز می‌توانند متفاوت باشند. بعضی از افراد فقط در مدیریت عوامل حواس‌پرتی مشکل‌دارند. مانند سن و کمبود خواب که می‌تواند بر تمرکز تأثیر بگذارد.

بیشتر افراد با افزایش سن با آرامش بیشتری مسائل را فراموش می‌کنند و کاهش تمرکز می‌تواند همراه با از دست دادن حافظه نیز، رخ دهد. آسیب‌های سر یا مغز، مانند ضربه‌مغزی، و همچنین برخی شرایط بهداشت روانی نیز می‌توانند بر تمرکز تأثیر بگذارند.

وقتی سعی در تمرکز دارید ناامید شدن می‌تواند برای شما آسان باشد. این موضوع می‌تواند منجر به استرس و تحریک مغز شود، که تمرکز بر روی آنچه نیاز دارید را حتی برای شما یک رؤیای بزرگ، نشان می­دهد.

۱.مغز خود را آموزش دهید

انجام انواع خاصی از بازی‌ها می‌تواند به شما در بهبود تمرکز کمک کند.

تلاش کردن:

سودوکو

جدول کلمات متقاطع

شطرنج

کار با اره­ی منبت‌کاری و اره‌مویی

جستجوی کلمات مانند باقلوا

بازی‌های حافظه

تحقیقاتی روی ۴۷۱۵ نفر از افراد بزرگ‌سال انجام شد که نشان می‌دهد، صرف مدت ۱۵ دقیقه در روز و ۵ روز در هفته برای بازی ، می‌تواند روی فعالیت‌های آموزش مغز تأثیر بسیار زیادی بگذارد. بازی‌های آموزش مغز همچنین می‌توانند به شما در تقویت حافظه بلندمدت و کوتاه‌مدت و همچنین مهارت‌های پردازش و حل مسئله کمک کنند.

برای کودکان

آموزش مغز می‌تواند برای بچه‌ها نیز مفید باشد. روی یک کتاب جورچین کلمه‌ای، سرمایه‌گذاری کنید، ابزاری مانند اسباب‌بازی اره‌برقی یا لگو را باهم کامل کنید یا یک بازی حافظه انجام دهید. حتی رنگ‌آمیزی می‌تواند به بهبود تمرکز در کودکان یا بزرگ‌سالان کمک کند. کودکان بزرگ‌تر ممکن است از صفحات رنگ‌آمیزی دقیق‌تری مانند آن‌هایی که در کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگ‌سالان وجود دارد، لذت ببرند.

بزرگ‌ترها

اثرات بازی‌های آموزش مغز ممکن است برای افراد مسن بسیار مهم باشد، زیرا حافظه و تمرکز اغلب با افزایش سن کاهش می‌یابد.

تحقیقی در سال ۲۰۱۴ روی ۲۸۳۲ نفر از افراد مسن سال صورت گرفت در این تحقیق به این افراد آموزش‌های شناختی به مدت ۱۰ الی  ۱۴ ساعت داده شد و بعد از ۱۰سال پیگیری این افراد مشخص شد که مهارت‌های که آن‌ها آموخته‌اند باعث افزایش حافظه و بهبود پردازش اطلاعات آن‌ها شده است.

بیشتر افراد شرکت‌کننده در این تحقیق اظهار داشتند که بعد از ۱۰ سال هنوز می‌توانند فعالیت‌های روزانه‌ی خود را به‌راحتی و به‌خوبی روزهایی که تحقیق روی آن‌ها انجام‌شده است انجام دهند.

۲. بازی خود را ادامه دهید

بازی‌های فکری ممکن است تنها نوع بازی نباشد که می‌تواند به بهبود تمرکز کمک کند. تحقیقات جدید همچنین نشان می‌دهد که بازی‌های ویدیویی می‌تواند به افزایش تمرکز کمک بسیاری بکند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ با بررسی ۲۹ نفر، شواهدی یافت که نشان می‌دهد یک ساعت بازی می‌تواند به بهبود توجه انتخابی بینایی (VSA) کمک کند. VSA به توانایی شما در تمرکز روی یک کار خاص اشاره دارد درحالی‌که حواس‌پرتی اطراف خود را نادیده می‌گیرید.

همچنین  تأثیر بازی‌های ویدیویی بر عملکرد مغز موردبررسی قرارگرفت که نتایج این بررسی نشان می‌دهد که انجام بازی‌های ویدیویی ممکن است منجر به تغییرات مختلفی در مغز ، ازجمله افزایش توجه و تمرکز شود.

این بررسی دارای محدودیت‌های مختلفی ، ازجمله مطالعات روی موضوعات بسیار متنوعی مانندئاعتیاد به بازی‌های ویدیویی و تأثیرات احتمالی بازی‌های ویدیویی خشن، متمرکز بود. مطالعات ویژه‌ای که برای کشف مزایای بازی‌های ویدیویی طراحی‌شده‌اند می‌توانند به پشتیبانی این یافته‌ها کمک کنند.

۳. خواب را بهبود ببخشید

کمبود خواب می‌تواند تمرکز و توجه و حافظه را به‌راحتی مختل کند. کمبود خواب گاه‌به‌گاه ممکن است مشکلات زیادی برای شما ایجاد نکند. اما کمبود خواب مستمر و یا خواب منظم می‌تواند بر روحیه و عملکرد شما در محل کار تأثیر بگذارد.

خستگی بیش‌ازحد حتی می‌تواند واکنش‌های شمارا کاهش دهد و بر توانایی شما در رانندگی یا انجام سایر کارهای روزمره تأثیر بگذارد.

یک برنامه طاقت‌فرسا، مسائل بهداشتی و جسمی و سایر عوامل گاهی خواب کافی را دشوار می‌کند. اما مهم است که شما سعی کنید در اغلب اوقات میانگین زمان لازم برای استراحت را اجرا کنید.

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند بزرگ‌سالان ۷ تا ۸ ساعت خواب هر شب داشته باشند.

بهبود خواب شما می‌تواند فوایدی نیز داشته باشد.

  • یک ساعت قبل از خواب تلویزیون را خاموش کرده و گوشی موبایل خود را کنار بگذارید.
  • اتاق خود را در دمای راحت اما خنک نگه‌دارید.
  • قبل از خواب با موسیقی ملایم، حمام گرم یا کتاب، آرامش پیدا کنید.
  • در یک‌زمان معین به رختخواب بروید و سعی کنید هرروز تقریباً در یک ساعت مشخص بیدار شوید، حتی آخر هفته‌ها و در تعطیلات این رویه را حفظ کنید.
  • به‌طور منظم ورزش کنید، اما سعی کنید از تمرین سنگین منتهی به زمان خواب خودداری کنید.

۴- برای ورزش وقت بگذارید

افزایش تمرکز ازجمله مزایای ورزش منظم است. بررسی ها از دانش‌آموزان  کلاس پنجم نشان داد که فعالیت بدنی روزانه می‌تواند به بهبود تمرکز و توجه پس از ۴ هفته کمک کند.

در تحقیق دیگری که روی افراد کهن‌سال صورت گرفت مشخص شد که فقط یک سال فعالیت بدنی هوازی متوسط، می‌تواند به توقف یا حتی معکوس کردن از دست دادن حافظه در کهن‌سالی منجر می‌شود.

آنچه می‌توانید انجام دهید

اگرچه ورزش هوازی توصیه می‌شود، اما انجام هر ورزشی این کمک را به شما نخواهد کرد زیرا این امر بستگی به این موضوع داد که شرایط جسمی فرد به چه نحو است و می‌تواند چه نوع ورزشی را اجرا کند.

اما گاهی اوقات انجام مقدار توصیه‌شده ورزش ممکن نیست، به‌خصوص اگر با چالش‌های سلامت جسمی یا روانی زندگی روبرو شویم.

اگر در تلاش برای یافتن وقت برای ورزش هستید یا نمی‌خواهید به یک باشگاه ورزشی بروید، سعی کنید به روش‌های سرگرم‌کننده‌ای برای این کار در طول روز فکرکنید. اگر ضربان قلب خود را بالا ببرید، در حال ورزش هستید. از خودت بپرس:

آیا می‌توانید بچه‌های خود را به مدرسه برسانید؟

آیا می‌توانید هرروز صبح ۲۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید تا یک، دوی آهسته در محل زندگی خود انجام دهید؟

آیا می‌توانید یک‌بار خرید هفتگی خود با خودرو را به دو یا سه خرید به‌صورت پیاده یا با دوچرخه تبدیل کنید؟شما می توانید برای ایجاد این عادت­ها به مقاله­ی ساخت عادت­ های انفجاری مراجعه کنید.

برای اینکه شما بتوانید تمرکز خود را افزایش دهید بهتر است قبل از آن ورزشی هوازی انجام دهید.

۵. اوقات خود را در طبیعت بگذرانید

اگر می‌خواهید به‌طور طبیعی تمرکز خود را بالا ببرید، سعی کنید هرروز، حتی فقط برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، بیرون بروید. ممکن است از پارک عبور کنید. نشستن در باغ یا حیاط خانه نیز می‌تواند کمک کند. هر محیط طبیعی فواید بسیاری دارد یکی از این فواید این است که طبیعت می‌تواند انرژی منفی را از انسان دفع کند.

شواهد علمی به‌طور فزاینده‌ای از تأثیر مثبت محیط‌های طبیعی پشتیبانی می‌کند. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۴ پیرامون این موضوع انجام گرفت ، مشخص کرد، گنجاندن گیاهان در فضاهای اداری به افزایش تمرکز و بهره‌وری و همچنین رضایت از محل کار و کیفیت هوا کمک می‌کند.

بچه‌ها

کودکان نیز از محیط طبیعی بیشتر بهره‌مند می‌شوند. تحقیقات منتشرشده در سال ۲۰۱۷ که روی بیش از ۱۰۰۰ کودک انجام گرفت، نشان از بهرمندی کودکان به صورت فزاینده از طبیعت بود. آن ها کودکان را از بدو تولد تا ۷ سالگی  مورد بررسی قرار دادند که  نشان داد محیط‌های طبیعی می‌توانند برای رشد مغز مفید باشد و می‌تواند توجه را در کودکان بهبود بخشد.

حال چه کاری باید انجام داد؟

کار سختی نیست شم می توانید آب‌نبات‌چوبی یا آب‌نبات سخت را لیس بزنید تا زمانی که از بین برود، در مقابل  به میل به وجود آمده برای  گاز گرفتن و خورد کردن آب­نبات در دهان ،مقاومت کنید. به عطروطعم، احساس شیرینی روی زبان خود و مدت‌زمان خوردن آن به­طور کامل توجه کنید.

پس از اتمام یکی از فعالیت‌ها، از کودک خود بخواهید خلاصه‌ای کوتاه بنویسد یا آنچه را که در طول تجربه احساس کرده‌اند، بیان کند. کودکان خردسال می‌توانند به‌سادگی از کلمات برای توصیف احساسات خود استفاده کنند.

صحبت در مورد مکانی که آن‌ها تمرکز خود را ازدست‌ داده‌اند و اینکه چگونه موفق به تمرکز مجدد شده‌اند می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا این مهارت‌ها را برای استفاده در کارهای روزمره توسعه دهند.

این تمرین تمرکز می‌تواند برای بزرگ‌سالان نیز مفید باشد، بنابراین خودتان نیز می‌توانید خودتان را به چالش بکشید.

شرایطی که بر تمرکز تأثیر می‌گذارد

مشکل در تمرکز می‌تواند مربوط به اتفاقاتی باشد که در اطراف شما رخ می‌دهد. دلایل عمده عدم تمرکز در محیط کار را ممکن است همکاران شما به وجود آورند، همچنین حواس‌پرتی از هم‌اتاقی‌ها یا اعضای خانواده یا اعلان‌های رسانه‌های اجتماعی نیز می‌تواند برای شما به­وجود بیاید.

اما عدم تمرکز ممکن است از مشکلات مربوط به شرایط زمینه‌ای بهداشت روانی یا جسمی نیز باشد. برخی از موارد رایج عبارت‌اند از:

ADHD (اختلال کمبود توجه / بیش فعالی) می‌تواند چالش‌های یادگیری و حافظه را برای کودکان و بزرگ‌سالان ایجاد کند که معمولاً با الگوی مداوم بی‌توجهی، بیش فعالی و تکانش گری مشخص می‌شود. درمان می‌تواند به بهبود علائم ADHD کمک کند.

اختلال عملکرد یا اختلال شناختی می‌تواند بر تمرکز، حافظه و یادگیری تأثیر بگذارد. این مسائل می‌تواند شامل تأخیر یا ناتوانی در رشد، آسیب‌های مغزی یا شرایط عصبی باشد که باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شود.

نگرانی‌های بهداشت روان‌درمانی مانند افسردگی یا اضطراب در درجه اول شامل تغییر در خلق‌وخو و سایر علائم عاطفی است، اما همچنین می‌تواند، تمرکز یا یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات جدید را دشوار کند. همچنین ممکن است تمرکز روی کار یا مدرسه هنگام استرس شدید، برای شما سخت تر باشد.

ضربه‌مغزی و سایر آسیب‌های سر می‌تواند بر میزان تمرکز و حافظه تأثیر بگذارد. این موضوع معمولاً موقتی است، اما در هنگام بهبود ضربه­ی ‌مغزی ممکن است مشکلات در تمرکز، طولانی ­مدت شود.

دوبینی و سایر مشکلات بینایی می‌توانند باعث عدم ایجاد توجه و تمرکز شوند. اگر شما (یا فرزندتان) بیش‌ازحد معمول تمرکز حواس دارید و همچنین دچار سردرد می‌شوید، یا اینکه دچار دوبینی می‌شوید، ممکن است این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

سایر گزینه‌های درمانی

اگر این نکات برای بهبود تمرکز چندان به درد شما نمی‌خورد، نظر متخصص را جویا شوید. چیزی مهم‌تر از حواس‌پرتی‌های معمولی می‌تواند بر توانایی تمرکز شما تأثیر بگذارد، حتی اگر از آن آگاهی نداشته باشید.

این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا با یک درمانگر صحبت کنید، به‌خصوص اگر احساس استرس می‌کنید یا تغییراتی در خلق‌وخوی خود مشاهده کرده‌اید. گاهی اوقات یک متخصص آموزش‌دیده نیاز به آگاهی از وضعیت شما دارد تا بتواند شما را راهنمایی کند.

چگونه در حین درس خواندن متمرکز بمانیم؟

این‌که آیا شما یک دانشجوی باسابقه هستید و می‌خواهید دکترا بگیرید. یا کسی هستید که می‌خواهید دبیرستان را شروع کنید؛ فهمیدن اینکه چگونه باید هنگام تحصیل متمرکز بمانید چالشی است که همه ما با آن روبرو هستیم یا حداقل در زمانی با آن روبرو بوده ایم.

بزرگ‌ترین چالش شما ،رسانه‌های اجتماعی، معطل شدن، مدیریت زمان یا ترکیبی از هر سه این‌ها می‌تواند باشد، اما نگران نباشید ما ابزارها و تکنیک­های مختلفی داریم که می‌تواند به شما کمک کند استرس مطالعه را به حداقل برسانید و به شما کمک می­کنیم  به آنچه که برایتان مهم است متمرکز شوید.

این نکته را باید بدانید که این سال‌های تحصیلی چالش‌هایی هستند که قبلاً هرگز با آن روبرو نشده‌اید. یادگیری از راه دور و از دست دادن انگیزه و فشار ناشی از یادگیری و تماس حضوری باعث شده است که بسیاری از ما مانند گذشته هرگز با اینترنت مبارزه نکنیم. پس بیایید راه‌های تمرکز را باهم پیدا کنیم و انجام دهیم!

نحوه حفظ تمرکز در هنگام مطالعه

۱. یک محیط مناسب پیدا کنید.

مکان. یافتن مکانی که به بهترین وجه تمرکز شمارا افزایش دهد، بخشی اساسی از هر جلسه­ی مطالعه موفقیت‌آمیز است. برای بعضی از افراد، سکوت کتابخانه ضروری است، اما برای برخی دیگر، هیجان و سروصدای پارک  یا خانه می‌تواند سبک مناسب برای تمرکز باشد. اما ترجیح سروصداهای پس‌زمینه ذهن شما هرچه باشد، مهم است که در محل مطالعه شما چند نکته مهم رعایت شده باشد:

سطح صاف، فضای کافی برای نگه‌داشتن راحت جزوه و لپ‌تاپ شما

جای پریزها: اگر به کامپیوتر خود برای مطالعه نیاز دارید، اطمینان از داشتن منبع تغذیه برق نزدیک می‌تواند از بلند شدن و قطع و وصل جریان هنگام مطالعه جلوگیری کند

نشیمن راحت (یا محل ایستادن): هنگام انتخاب مکان برای کار یا مطالعه ، مهم است محلی را که انتخاب می‌کنید دارای مبلمان لازم برای ایجاد وضعیت مناسب برای مطالعه طولانی‌مدت و پایدار باشد.

صندلی و میز راحتی باید به‌گونه‌ای باشد که وقتی شما روی صندلی می‌نشینید به‌صورت قائم قرار بگیرید .این موضوع سطح انرژی و اعتمادبه‌نفس شمارا بالا می‌برد و باعث بهبود روحیه­ ی کلی شما می‌شود. اگر این نکته مهم در مطالعه رعایت نشود و حالت نشستن شما به‌صورت خمیده باشد این طرز نشستن باعث احساس ناامیدی و خواب­آلودگی شما می‌شود.

محیط‌های یادگیری در خانه : 

به پارک و کتابخانه دسترسی ندارید؟ در خانه فضایی پیدا کنید که بتوانید دفتر کار خود را بسازید. به‌هم‌ریختگی را از بین ببرید و مطمئن شوید که همه ابزارهای پرکاربرد، منظم و در دسترس شما هستند.

هم‌اتاقی‌های پرسروصدا یا ساخت‌وساز محله حواس شمارا پرت می‌کند؟

سعی کنید با هدفون به موسیقی ملایم گوش دهید. اگر هدفون  در دسترس شما باشد، قابلیت حذف سرو صدا را دارد.

۲. یک آیین مطالعه ایجاد کنید.

وقتی نوبت به حفظ تمرکز در هنگام مطالعه می‌رسد، ایجاد یک‌ روال معمول برای کمک به شما در یافتن جریان مطالعه و تمرکز مهم است. یک مکان خوب برای شروع، داشتن یک آیین قبل از مطالعه است که شامل مواردی مانند پاک‌سازی میز کار، بستن درب اتاق مطالعه‌ یا اتاق کار، قرارداد تمام وسایل موردنیازدر دسترس، قرارداد برخی از هدفون‌ها و ایجاد لیست کاری  نیز لازم است.

صرف پنج دقیقه برای تنظیم فضای کاری، نه‌تنها ازنظر جسمی شمارا برای مطالعه آماده می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا مغز با تلاش بیشتری به حالت تمرکز برسد. با پاک‌سازی فضا و وسایل حواس‌پرت کن، ذهن شما آزاد است تا روی مهم‌ترین چیزها تمرکز کند.

آیا روال کار شما در خانه باعث می‌شود کار شما به درازا بیانجامد؟ سعی کنید آن را تغییر دهید. صبح خود را با یک پیاده‌روی شروع کنید تا هوایی به سرتان بخورد و اکسیژن تازه به مغزتان برسد و خون در سراسر بدنتان پمپاژ شود این موضوع باعث می‌شود تمام بی‌قراری‌ ذهن مشغولی ­های شما از بین برود.

صبح‌ها یا جلسات مطالعه خود را با افزودن فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید مانند روزنامه‌خوانی، رقص، روشن کردن شمع، حرکات کششی، گوش دادن به پادکست ­های انگیزشی شروع کنید. صرف‌نظر از فعالیت اصلی هر بار که نیاز به مطالعه دارید این کار را انجام دهید تا مغز شما بتواند راحت‌تر به حالت فوکوس و تمرکز برسد.

۳.مسدود کردن ابزارهای مزاحم

وب سایت­های منحرف‌کننده به اضافه­ ی برنامه‌های مزاحم در تلفن، لپ‌تاپ و رایانه خود مسدود کنید.

وب‌سایت‌ها و برنامه‌های منحرف‌کننده حواس شما می‌تواند، مرگ هر جلسه مطالعه کارآمد و متمرکز باشد. برای مطالعه می‌نشینید و حتی قبل از شروع، یک اعلان دریافت می‌کنید یا یک عنوان نظر شمارا جلب می‌کند. حواس‌پرتی‌های به‌ظاهر کوچک مانند این‌ها به‌سرعت دقایق و ساعت‌ها را می‌دزدند. به‌طور متوسط، ۲۳ دقیقه طول می‌کشد تا پس از از بین رفتن تمرکز ، دوباره روی کار خود تمرکز کنید.

۴. فضای کافی برای جلسات مطالعه اختصاص دهید.

هنگام مطالعه برای یک امتحان، آسان است که از حجم گسترده اطلاعات برای یادگیری را بخوانید. بیشتر استرس‌های مرتبط بامطالعه درنتیجه برنامه‌ریزی ضعیف و مدیریت زمان است که منجر به استرس روزانه می شود.

تحقیقات نشان داده است که تقسیم ­بندی مطالعه به جلسات متعدد و بافاصله زیاد، ماندگاری و یادآوری مطالب را باگذشت زمان بهبود می‌بخشد. بنابراین اگرچه ممکن است برنامه‌ریزی روز بعد برای آزمایش انجام شود، اما به‌احتمال‌زیاد اطلاعات بلافاصله بعداز آن فراموش می‌شوند. همچنین حفظ تمرکز به مدت ۳۰ دقیقه در هر بار، به‌جای یک جلسه هشت‌ساعته چالش بسیار ساده‌تری است.

۵. از تکنیک زمان استراحت استفاده کنید

تکنیک زمان­ استراحت  برای تقسیم جلسات مطالعه شما به چند بخش قابل‌کنترل مناسب است. این کار بسیار آسان است. یک کار انتخاب کنید تایمر را تنظیم کنید، تا زمانی که زنگ بخورد کارکنید و سپس کمی استراحت کنید.

فقط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه بازه زمانی برای شما بهتر است، اما به‌طورکلی تکنیک زمان­استراحت شمارا ملزم می‌کند که ۲۵ دقیقه روی یک کار جداگانه و بدون وقفه کارکنید. هنگامی‌که تایمر زنگ خورد، سه تا پنج دقیقه استراحت کنید.

برای سازمان‌دهی:

( Todolist )  تودو لیست یک برنامه مدیریت وظیفه و لیست کارهایی است که به شما این امکان را می‌دهد اهداف، وظایف و پروژه‌های خود را در فهرست‌های عملی ساده کنید. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های Todolist این است که می‌تواند با برنامه‌ریزی هوشمندانه لیست کارهای روزانه خود را برای شما ایجاد کند.

Trello) ترلو) یک ابزارسازمانی آنلاین برای مدیریت وظایف و پروژه است. بر اساس سیستم ، Trello به شما امکان می‌دهد تا وظایف بزرگ را به‌صورت تصویری و به کارهای قابل‌کنترل تقسیم کنید. وظایف خود را در فهرست‌ها یا دسته‌بندی‌ها سازمان‌دهی کنید، موعد مقرر و اعضا را تعیین کنید و هنگام حرکت به سمت هدف مشخص‌شده، پیشرفت خود را ببینید.

برای تمرکز:

اگر برای جلوگیری از کشیده شدن به سایت‌های منحرف‌کننده به کمی کمک نیاز دارید ، موارد و برنامه های رایگان مکث کردن در ورود و محدود کردن را در زیر بررسی کنید. برنامه مکث با درخواست از شما برای مکث کوتاه قبل از رفتن به منظره، به جلوگیری از حفره‌های ناخواسته خرگوش اینترنتی کمک می‌کند. Limit به شما این امکان را می‌دهد که محدودیت‌های روزانه را برای سایت­های حواس‌پرت کن تعیین کنید بنابراین می‌توانید روی موارد مهم تمرکز کنید.

برای کمک به ایجاد عادت‌ها:

Streaks – Streaks برنامه‌ای است که با اطمینان از اینکه هرروز روی چیزهایی که می‌خواهید بهبود ببخشید به شما کمک می‌کند تا عادت‌های خوبی ایجاد کنید. هرروز کاری را که  انجام می‌دهید، نوار نشانگر شما افزایش می‌یابد. همچنین می‌توانید برای کمک به داشتن انگیزه، به‌راحتی آمار و پیشرفت خود را پیگیری کنید.

برای همکاری (از راه دور):

حتی در خانه، محیط اطراف ما  می‌توانند پرسروصدا و حواس‌پرت کن باشند.نرم­افزار  Krisp اینجا است تا با بی­صدا کردن صدای پس‌زمینه در هر برنامه­ ی ارتباطی، به بهبود کیفیت تماس‌های شما کمک کند.، کریسپ تمام صدا را با یک دکمه خاموش می‌کند.

بزرگنمایی

ما مطمئن هستیم که شما بیش‌ازحد با بزرگنمایی آشنا هستید، اما اکنون بیش از هر زمان دیگری به ابزارهای ارتباطی مؤثر برای کار و بازی نیاز دارید. اگر مطالعه گروهی را از دست می‌دهید یا احساس می‌کنید می‌توانید درزمینه­ی پاسخگویی از کمک استفاده کنید. از دوست خود بخواهید یک جلسه مطالعه درباره­ ی بزرگنمایی انجام دهد. نیازی به صحبت نیست ، اما فقط همراه بودن  شخصی که درواقع روبروی شما نشسته است می‌تواند به شما کمک کند.

بزرگنمایی

ما مطمئن هستیم که شما بیش‌ازحد با بزرگنمایی آشنا هستید، اما اکنون بیش از هر زمان دیگری به ابزارهای ارتباطی مؤثر برای کار و بازی نیاز دارید. اگر مطالعه گروهی را از دست می‌دهید یا احساس می‌کنید می‌توانید درزمینه­ی پاسخگویی از کمک استفاده کنید. از دوست خود بخواهید یک جلسه مطالعه درباره­ی بزرگنمایی انجام دهد. نیازی به صحبت نیست ، اما فقط همراه بودن  شخصی که درواقع روبروی شما نشسته است می‌تواند به شما کمک کند.

نقاشی دیواری

به‌نوعی طوفان فکری و همکاری در مورد یک تماس ویدیویی کاملاً شبیه یک‌تخته سفید خوب یا جلسه یادداشت دوست‌داشتنی نیست. خوشبختانه، این‌جایی است که Mural وارد می‌شود. Mural فضای کار مشترک دیجیتال است که شما به دنبال آن بوده‌اید نیاز به طراحی، چسبندگی، برنامه‌ریزی یا طوفان مغزی است. Mural به شما امکان می‌دهد این کار را به‌صورت دیجیتالی با یک گروه در زمان واقعی انجام دهید.

۶. بهترین ابزارها را پیدا کنید

هنگامی‌که نوبت به مطالعه شما برای رسیدن به سطح بعدی می‌رسد، داشتن ابزار مناسب می‌تواند تفاوت ­های بسیاری ایجاد کند. زمانی که به سازمان‌دهی، اولویت‌بندی یا تمرکز نیاز داشته باشید ، ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند به تسکین برخی از نقاط درد کمک کنند.

۷. بر مهارت‌ها تمرکز کنید، نه نمرات.

دانیل وونگ، کارشناس دانشگاهی، می‌گوید که یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که وی می‌بیند دانش‌آموزان مرتکب می‌شوند، تمرکز بر نمرات بیش از مهارت و یادگیری است. گرفتار شدن در تعقیب نمره آسان است، اما در پایان هدف از آموزش این است که دانش‌آموزان را به مهارت‌ها و دانش برای دنیای واقعی تجهیز کنیم. به خاطر سپردن تمرکز روی یادگیری و نه نمره، می‌تواند به کاهش استرس و فشار تحریک‌کننده اطراف مطالعه کمک کند.

۸.زمان استراحت تو

مهم نیست که چقدر مجبور به مطالعه و یا کار هستید، مهم این است که زمان استراحت را در جلسات مطالعه و یا کار خود قرار دهید. خودکنترلی و انرژی ذهنی منابع محدودی هستند که سرانجام باگذشت روز تمام می‌شوند.

مهم این است که برای بررسی ایمیل یا پیام‌ها، یا جستجوی سؤالی که خارج از موضوع است  و یا خوردن چای برای جلوگیری از خستگی شغلی یا مطالعه زمانی را آزاد کنید . شما می‌تواند مدت‌زمان طولانی را که در حال تمرکز روی کار خود هستید،با ایجاد وقفه‌های کوچک  مطلوب­تر کنید. همچنین داشتن پاداش ناچیزی که در پایان هر جلسه منتظر آن هستید می‌تواند به شما در حفظ انگیزه کمک کند.

۹. بررسی‌های هفتگی، ماهانه، سالانه بنویسید.

از متفکر مدیریت پیتر دراکر نقل شده است که : “شما نمی‌توانید آنچه را که نمی‌توانید اندازه بگیرید مدیریت کنید.” اساساً، او می‌گوید شما بدون پیگیری و اندازه‌گیری موفقیت خود نمی‌توانید چیزی را بهبود ببخشید.

اختصاص دادن پنج دقیقه در پایان هر هفته (ماه یا سال) برای بررسی عادات، روال کار و پیشرفت شما می‌تواند به شما در یافتن الگوهای گردش کار کمک کند و به شما فرصتی برای ردیابی ناکارآمدی‌ها، سازگاری عادات و بهینه‌سازی گردش­کار، کمک کند.

درنهایت، برای حفظ تمرکز در هنگام مطالعه و کارهیچ راه‌حل سریع و یکسانی وجود ندارد. روش‌ها و ابزارهای مختلف برای برخی بهتر کار خواهند کرد . بااین‌حال، با کمی آزمون‌وخطا و ابزارها و تکنیک ­های بالا، می‌توانید روال مطالعه­ ی متمرکز را ایجاد کنید.

کلام آخر

هر شخصی می‌تواند با توجه به شرایط خود ابزارها و روش‌های مختلفی برای ایجاد تمرکز داشته باشد. هر شخص می‌تواند با برنامه‌ریزی‌ نقاط تمرکز خود را به شیوه‌ای بهتر مدیریت کند. می‌تواند زمان‌های استراحت برای خود بگذارد تا با هر بار تمرکز بهره‌وری خود را دوچندان کند.

رشد و پیشرفت هر فرد درگرو تمرکز و برنامه‌ریزی برای موفقیت فرد در تمام جنبه­های زندگی است که با تمرکز خود می‌تواند نورهایی را که به زندگی‌اش می‌تابد را مانند ذره‌بین در یک نقطه متمرکز کند.

یک ذره‌بین را در نظر بگیرید که چگونه می‌تواند با آن آتشی را  روشن کرد. وقتی نور خورشید را در یک نقطه جمع بکنیم و تمرکز این نورها را در یک نقطه قرار دهیم، قدرت خود را نمایان می‌کند. در زندگی هم موفقیت‌ها و رشد و پیشرفت‌های ما نیز به همین شکل اتفاق می‌افتد.

اگر ما بتوانیم رفتارها و کارهای خود را به‌درستی روی اهداف خود متمرکز کنیم و یک سیستم عادت‌های عالی برای خود بسازیم می‌توانیم به رشد و پیشرفت درست دست پیدا کنیم.

به قول مولانا:

                                                   آب کم جو تشنگی آور به دست تا که جوشد آبت از بالا و پس

شما چگونه هنگام مطالعه و کار تمرکز خود را افزایش می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید