رفتار درست با همسر سیگاری

خانه » بلاگ » رفتار درست با همسر سیگاری

فهرست عناوین

 رفتار درست با همسر سیگاری

در این مقاله (رفتار درست با همسر سیگاری) میخواهیم چگونگی رفتار درست با همسر سیگاری را مطرح کنیم.

لطفا بعد از مطالعه این مقاله، ما را از داشتن نظر ارزشمندتان محروم نکنید. نظرات شما برای ما بسیار اهمیت دارد.

تقدیم به تمام خانواده‌هایی که با افراد سیگاری زندگی می‌کنند… سیگار کشیدن یک عادت بد است و بسیار مضر و آسیب زننده است. تمامی عادت‌های بد یک وجه مشترک دارند و آن هم این که اول به خود شخص آسیب می‌زنند و شاید به دیگران نیز آسیب بزنند؛ اما عادت سیگار کشیدن فرق دارد، به دیگران بیشتر از خود شخص آسیب میزند؛ بنابراین خانواده از اینکه یک فرد سیگاری در خودش داشته باشد، بسیار آسیب می‌بیند؛ بنابراین مسئله سیگار مشکل یک نفر نیست، مشکل تمام کسانی است که با فرد سیگاری، رابطه‌ای نزدیک دارند.

اگر فرد سیگاری بگوید من به خودم آسیب می‌زنم و کسی از این موضوع ضرر نمی‌کند… مانند کسی است که سوار کشتی است و می‌گوید من فقط زیر پای خودم را سوراخ می‌کنم و به قسمت شما کاری ندارم…

عادت سیگار کشیدن، به دیگران بیشتر از خود شخص آسیب می رساند

 

 

کسانی که سیگار کشیدن را تجربه کرده‌اند، جمله‌ای دارند که همیشه در مورد سیگار نکشیدن به دیگران توصیه می‌کنند:

همه چی از نخ اول شروع میشه

نکش، همه چی از نخ اول شروع میشه

اگر با افراد سیگاری تماس داشته‌اید، حتماً شنیده‌اید که می‌گویند سیگار نکشید! حتی یک‌بار هم آن را تجربه نکنید… افرادی که سیگار می‌کشند و می‌دانند که سیگار ضرر دارد، خود را درون یک محوطه احساس می‌کنند که خروج از آن ممکن نیست و به دیگران میگویند که شما هم به اینجا نیایید. افرادی هم هستند که سیگاری هستند اما خود را سیگاری نمی‌دانند یا میگویند که سیگار چیزی نیست و اصلاً ضرر ندارد. از توجیه‌هایی مانند جملات زیر استفاده می‌کنند:

  • سیگار که آدم رو نمی‌کشه.
  • بهتر از قلیونه که.
  • از این آلودگی هوا بهتره.
  • بابا بزرگ من روزی دو بسته میکشه، الانم صد سالشه.
  • من دکتر قلب می‌شناسم که روزی یه بسته سیگار میکشه.
  • سیگار که بد نیست، مواد مخدر نیست که.
  • سیگار نکشیم چیکار کنیم؟ همین یه خوشی رو هم می‌گیرید از ما؟.
  • دنیا دو روزه، در هر صورت می‌میریم دیگه، حالا بزار با سیگار بمیریم!
  • نهایتاً میخواد یه سال از عمر ما رو کم کنه دیگه، می ارزه.
  • کسی که سیگار میکشه راه دیگه ای برای تحمل غم و مشکلاتش نداره.
  • دم سیگار گرم که بهترین رفیقمِ و همیشه برام میسوره.

بعضی آدم‌ها جوری از سیگار با عشق حرف می‌زنند که انگار سیگار زنده است و هر بار که آن را از بسته خارج می‌کنند شروع می‌کند به صحبت کردن و همدردی کردن با صاحبش و بعد هم می‌گوید مرا بسوزان که دیگر طاقت این همه غم را ندارم.

افرادی هستند که می‌دانند سیگار بد است و مضر است، این‌ها کسانی هستند که می‌دانند که اشتباه می‌کنند اما افرادی هم هستند که اشتباه می‌کنند و آن اشتباه را مقدس می‌دانند مانند کسانی که با سیگار که قاتل جان ایشان است، عشق بازی می‌کنند.

آن‌کس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند

اگر از این دسته آدم‌ها اطرافتان دارید؟ به آن‌ها زمان بدهید که واقعیت را ببینند و خودشان متوجه واقعیت شوند؛ اما اگر افرادی را از دسته اول (افرادی که خودشان می‌دانند که سیگار ضرر دارد، اما آن را استعمال می‌کنند) در اطرافتان دارید، خب معلوم است که شما به‌عنوان یک همراه در زندگی او کارتان آسان‌تر است. اجازه بدهید مراحل ترک سیگار را به‌صورت خلاصه بیان کنم.

شما در حال مطالعه مقاله رفتار درست با همسر سیگاری هستید

مقاله ایی درباره “کنترل خشم در روابط زناشویی” در اینجا بخوانید

برای ترک یا اضافه کردن رفتاری در خودمان اول باید تفکر و نگرش خودمان را مشخص کنیم

مراحل ترک سیگار

ما برای ترک یا اضافه کردن، رفتاری در خودمان، قبل از هر چیزی باید تفکر و نگرش خودمان را نسبت به آن موضوع مشخص کنیم. اگر می‌خواهیم تصمیم بگیریم از حالا به بعد آدم خوش حسابی باشیم. باید قبول کنیم که خوش حسابی خوب است و اگر بگوییم: خوش حساب بودن غلط است و آدم باید همیشه دیرتر از موعد حساب‌های خود را پرداخت کند… هیچ وقت نمی‌توانیم عملاً انسان خوش حسابی باشیم.

تمام حرکت های بزرگ از اقدام های کوچک شده اند

پس برای ترک سیگار باید قبل از هر اقدامی، مشخص کنیم که:

نظر ما راجع به سیگار چیست؟

بعد از مرحله اصلاح تفکر سراغ گام‌های کوچک می‌رویم. اقدام‌هایی کوچک، این‌ها باید آن‌قدر کوچک باشند که مطمئن باشیم که بدون شک آن‌ها را انجام می‌دهیم؛ مثلاً کسی که می‌خواهد سیگار را ترک کند اول باید نگرش خود را نسبت به سیگار اصلاح کند با ادبیاتی مانند این:

سیگار عادتی بسیار مضر است و من قصد دارم به‌زودی آن را ترک کنم

چنین شخصی آماده است برای مرحله بعدی، یعنی اقدام‌های کوچک. توضیح اینکه اگر کسی مثلاً در روز ۱۰ عدد سیگار مصرف می‌کند، یک اقدام کوچک کند و با خودش بگوید که من از فردا به مدت یک ماه یک عدد از تعداد سیگارهایم کم می‌کنم؛ یعنی از فردا که ۴ اردیبهشت است، تصمیم می‌گیرم که تا ۴ خرداد روزی نهایتاً فقط ۹ عدد سیگار مصرف کنم. ماه بعد هم همین‌طور با توجه به توان و تشخیص خود شروع به کم کردن کند. شاید بگویید که یه عدد اگر از تعداد سیگارهای فرد کم شود چه تأثیری در سیگاری بودن او دارد؟ در جواب به شما میگویم که تمام حرکت‌های بزرگ از اقدام‌های کوچک شروع شده‌اند. شما نمی‌توانید عمارتی مجلل و قصری بزرگ را پیدا کنید که همین‌طور در یک روز و به‌صورت یک‌باره ساخته شده باشند.

تمام ساختمان‌های بزرگ از روی هم گذاشتن آجرهای کوچک ساخته شده‌اند

اما این روند وقتی پاسخگو است که استواری در آن وجود داشته باشد. اگر ناامید نشوید با این ترفند می‌توانید به راحتی هر عادتی را در خودتان کم یا زیاد کنید. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد این موضوع بدانید توصیه می‌کنم به کتاب «اثر مرکب» نوشته‌ی دارن هاردی مراجعه کنید. مقاله معرفی کتاب اثر مرکب را در آدرس زیر مطالعه کنید.

رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود…

 

دسترسی آسان به سیگار در جامعه متأسفانه باعث شده است که سیگار در جامعه فراگیر شود. این فصل را به همین خاطر نگارش کردم تا بتوانم خدمتی به خانواده‌های افراد سیگاری کنم. به همین خاطر به اصل موضوع می‌پردازیم که خانواده افراد سیگاری باید دقیقاً چه‌کارهایی انجام دهند که بهترین بستر را برای افراد سیگاری به وجود بیاورند.

شما در حال مطالعه مقاله رفتار درست با همسر سیگاری هستید

مقاله ایی درباره “درمان کم حرفی زنان و مردان” در اینجا بخوانید

از هر چیزی که شما را به سیگار ربط می دهد برای مدتی فاصله بگیرید

چند توصیه برای ترک سیگار:

چند توصیه و روش برای کسانی که سیگاری هستند و قصد ترک کردن دارند، و البته در رفتار با افراد سیگاری، ارائه می‌کنیم:

سیگار یک عادت بد است و ترک هر عادتی شرایط مشابهی دارد. اگر سیگاری هستید بعد از اینکه نگرشتان را نسبت به سیگار مشخص کردید و تصمیم به ترک آن گرفتید از هر چیز که شما را به سیگار ربط می‌دهد برای مدتی کوتاه فاصله بگیرد. مدت این فاصله را خودتان مشخص می‌کنید.

وقتی ما عادتی را شروع یا ترک می‌کنیم مانند نوزادی هستیم که در حال قدم برداشتن است و هر بار که سعی می‌کند که بایستد، زمین می‌خورد. وقتی که نوزاد در حال راه افتادن است با هر مانع کوچکی زمین می‌خورد و از راه رفتن باز می‌ماند؛ اما بعد از مدتی که راه رفتن را کاملاً آموخت به راحتی می‌تواند از هر پله‌ای بالا و پایین برود. وقتی به کاری را شروع می‌کنیم یا قصد ترک آن را می‌کنیم دقیقاً همین حالت را داریم کوچک‌ترین چیزی ما را از ادامه دادن باز می‌دارد.

دقیقاً مانند رانندگی کردن است. کسی که برای اولین بار پشت فرمان ماشین نشسته است مانند کسی است که تازه شروع به راه رفتن کرده و مانند کسی که تازه سیگار را ترک کرده است. کسی که در حال یادگیری است و نو پا است نمی‌تواند روی همه عوامل تسلط و تمرکز داشته باشد؛ مانند همان راننده تازه وارد که اوایل یادگیری حتی نمی‌تواند به آینه‌ها نگاه کند و گوش دادن به رادیو یا حرف زدن باکسی او را از رانندگی کردن باز می‌دارد.

بنابراین باید سعی کنید از هر عاملی که شما را به سیگار کشیدن می‌رساند و شما را به یاد سیگار می‌اندازند دوری کنید. اگر جایی بود که آنجا بیشتر سیگار مصرف می‌کردید، برای مدتی از آنجا دوری کنید یا تغییر دکوراسیون در آنجا دهید. اگر دوستانی داشتید که با آن‌ها سیگار می‌کشیدید برای مدتی از آن‌ها دوری کنید. تمام وسایل مانند فندک، کبریت، جای سیگار و یا حتی عکس با سیگار را دور بریزید یا حداقل جلوی چشمتان نباشد.

هر چیزی که شما را یاد سیگار می‌اندازد، تحریم است

با جمع‌های ترک کننده سیگار مانندان ای همراه شوید. بهترین دوستان در این مدت کوتاه برای شما کسانی هستند که مانند شما هستند و سیگار را ترک کرده‌اند. چرا که آن‌ها با شما هم مسیر هستند، هدف و مقصد همه شما یکی است. رفتن یک مسیر تنهایی بهتر و راحت‌تر است یا با تعدادی هم‌سفر؟… برای پیدا کردن جلسات ترک سیگار، عبارت «آدرس جلسات ترک سیگار در (شهر خودتان)» را در سایت گوگل جستجو کنید. جلسات مربوط به شهر خودتان را پیدا کنید در آن‌ها شرکت کنید.

اگر همسفر داشته باشی، راه آسان می‌شود

اگر هنوز سیگار مصرف می‌کنید چند نکته ضروری را باید رعایت کنید. در محیط بسته سیگار نکشید. سیگار را در مکانی استفاده کنید که هیچ فرد غیر سیگاری در آن وجود نداشته باشد. سعی کنید همیشه با خودتان عطر و آدامس و هر چیزی که بوی سیگار را کم می‌کند، همراه داشته باشید. دست‌ها را بشویید و اگر ممکن است لباس‌هایتان را تعویض کنید. با دستی که به دیگران دست می‌دهید، سیگار نکشید. در ارتباط با همسرتان همیشه بوی دهان را رعایت کنید، اگر می‌توانید چندین ساعت قبل از ارتباط با همسرتان سیگار نکشید. مسواک کنید و هر کاری لازم است انجام دهید تا به‌جای بوی بد سیگار از شما بوهای خوبی بشنوند.

 

شما در حال مطالعه مقاله رفتار درست با همسر سیگاری هستید

مقاله ایی درباره “آموزش شوهرداری” در اینجا بخوانید

 

البته باید که گفته شود که سیگار کشیدن مختص به مردان نیست. هرچند در جامعه مردان شایع‌تر است. با توجه به اینکه ضرر سیگار برای خانم‌ها بیشتر از آقایان است، اما باز هم بانوانی را مشاهده می‌کنیم که از سیگار استفاده می‌کنند؛ بنابراین می‌توانیم این را عادت همگانی خطاب کنیم و باید بدانیم همان‌طور که فرد سیگاری باید ذهن و نگرش خود را اصلاح کند تا بتواند سیگار را ترک کند. ما هم باید ذهن و نگرش خودمان را نسبت به سیگار و افراد سیگاری اصلاح کنیم. تا بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم آسیب کمتری به خودشان، خانواده و اجتماع بزنند. اولین نکته‌ای که باید بدانیم این است که سیگار یک عادت است و آن‌ها از نوع عادت‌های بد؛ بنابراین میدانیم که سیگار کشیدن یک بیماری نیست… و فقط یک عادت و رفتار ناپسند است!

باید در کنار هم راهی پیدا کنیم تا بتوانیم این عادت بد را ترک کنیم

سیگار کشیدن بیماری نیست و تنها یک عادت بد است

اگر این تفکر را داشته باشیم. به همسرمان حس امنیت را القا می‌کنیم و او را کاملاً درک می‌کنیم به‌جای اینکه بگوییم: چرا سیگار رو ترک نمی‌کنی؟… تو به فکر خانواده‌ات نیستی… میگوییم: باید در کنار هم راهی پیدا کنیم تا بتوانیم این عادت بد را ترک کنیم، چرا که ما یک خانواده هستیم… وقتی ما خودمان را شریک او میدانیم و هم درد او میدانیم، او هم به این فکر می‌افتد که راهی پیدا کند تا برای خودش و خانواده‌اش مفیدتر باشد. یادتان هست که گفتیم این یک عادت است که آسیب خانوادگی دارد.

 

ذهن آدم سیگاری

برای اینکه بتوانیم با یک فرد سیگاری ارتباط برقرار کنیم، قبل از هر چیز باید بدانیم که او چطور فکر می‌کند و در سر او چه می‌گذرد، دنیایی که او می‌بیند با دنیایی که ما می‌بینیم کاملاً متفاوت است. او هیچ‌وقت آگاه نیست که بوی سیگار ساعت‌ها او را همراهی می‌کند. در جمع‌های مختلف دیده‌ام که فردی که سیگاری است برای احترام به دیگر اعضای آن جمع یا اجبار به فضای باز می‌رود سیگار می‌کشد و برای اینکه بوی بدی ندهد، به خودش عطر میزند و یک آدامس یا خوراکی می‌خورد که دیگر بوی سیگار را دفع کند. وقتی میگویی که سیگار کشیدی؟… تعجب می‌کند و انتظار ندارد که بو هنوز باقی مانده باشد در صورتی که تحقیقات نشان می‌دهد که بوی سیگار حداقل تا شش ساعت ماندگار است و با حس بویایی معمولی قابل درک است؛ بنابراین او اصلاً نمی‌داند که بوی سیگار می‌دهد و از آنجایی که بوی سیگار برای او آشنا است، به آن عادت کرده است و اصلاً آن را حس نمی‌کند.

او اصلاً به آسیبی که به خانواده میزند آگاه نیست و خیال می‌کند که سیگار مسئله‌ای شخصی است. در صورتی که این عدم آگاهی ضرری بزرگ برای خود او و اطرافیانش دارد. برای کسی که روزی حداقل دو عدد سیگار مصرف می‌کند، سیگار کشیدن جزو روند زندگی محسوب می‌شود، مانند غذا خوردن و خوابیدن! ما معمولاً نسبت به رفتارهایی که در روزمره وجود دارند آگاه نیستیم. هر روز بررسی نمی‌کنیم که امروز از چه راهی به سر کار بروم؟ از همان راهی می‌رویم که همیشه رفته‌ایم و عادت کرده‌ایم که از همان راه برویم و شاید کسی به ما بگوید چرا از راه می‌روی که این‌قدر دور است؟ بیا از این راه برو که این‌قدر نزدیک‌تر است! چطور تا الآن متوجه نبودی؟… کسی که سیگار مصرف می‌کند، متوجه آسیبی که به خودش و دیگران میزند نیست، مدرک من برای این موضوع این است که اگر او آگاه بود بدون شک هرگز سیگار نمی‌کشید

ما به جای درک فرد سیگاری در حال قضاوت او و رفتارش هستیم

وقتی در صفحه اینستاگرام خود از مخاطبان خواستم که به این سؤال پاسخ دهند، جواب‌های متفاوتی شنیدم. (پاسخ ها را در اینجا بخوانید) سؤال این بود «با همسر سیگاری چیکار کنیم؟» چگونگی رفتار درست با همسر سیگاری، نظرات کاربران را می‌توانید در صفحه اینستاگرام من بخوانید؛ اما خلاصه‌ای از نظرات این بود:

 

  • اون داره عصبانیتش رو سر ریه هاش خالی میکنه، باید ریشه یابی کنیم.
  • از سیگار بدم می‌آید و هیچ‌وقت با آدم سیگاری ازدواج نمی‌کنم.
  • برخورد جدی کنیم و کتکش بزنیم تا بفهمِ این آسیب مساوی با آسیب بوی سیگار هست.
  • آدم سیگاری هیچ‌وقت ترک نمی‌کنم و همیشه بهونه میاره.
  • اراده قوی میخواد و غیر ممکنه.
  • اهمیت نمیدیم چرا که مسئله شخصیِ، فقط به فضای خونه احترام بگذاره.

 

بیشتر نظرات کاربران برای من یک پیام دارد، آن هم این است که ما به‌جای درک کردن فرد سیگاری، در حال قضاوت او و رفتارش هستیم. یک نفر هم پیدا نشد که بگوید با او صحبت می‌کنم و سعی می‌کنیم باهم راه حلی را پیدا کنیم تا بتوانیم این عادت مخرب را از خانواده‌مان دور نگه داریم. بیشتر افرادی که اطراف انسان‌های سیگاری هستند سعی می‌کنند از آن‌ها فاصله بگیرند تا آن افراد متوجه کار بد خود بشوند؛ اما اجازه بدهید که بگویم آن‌ها واقعاً متوجه رفتار خود نیستند و نیاز دارند تا ما آن‌ها را متوجه این موضوع کنیم.

مقاله ایی درباره “همسرداری بر اساس تئوری انتخاب” در اینجا بخوانید

باید سعی کنیم به‌عنوان همراه و خانواده، کنار او باشیم با این تفکر که مشکل سیگار کشیدن فقط مشکل تو نیست، مشکل خانواده است! چرا که فقط به تو آسیب نمی‌زند… به تمام خانواده آسیب میزند. پس ما در کنار هم راه حلی برای این مشکل پیدا می‌کنیم. همان‌طور که اگر مشکل مالی در خانواده باشد همه اعضا همکاری می‌کنند تا یک نفر بد قول نشود یا آبروی خانواده یا یک نفر حفظ شود. خلاصه باید به‌عنوان خانواده‌ی افراد سیگاری این پیام را به‌صورت خودآگاه و ناخودآگاه به فرد سیگاری بدهیم:

سیگار مشکل شخصی تو نیست، مشکل خانواده است

 

برای ترک سیگار، به او انگیزه دهید!

انسان اگر انگیزه داشته باشد از پس هر کاری بر میاید. به همسرتان بهانه‌ای بدهید تا سیگار را ترک کند. قبل از هر چیز باید شرایط را برای آگاه شدن او آماده کنید. باید به‌صورت کاملاً غیرمستقیم، او را متوجه کنید که سیگار برای او و شما ضرر بسیاری دارد. او را آگاه کنید که زندگی بدون سیگار برای شما لذت بخش تر است. سیگار کشیدن از محبوبیت او نزد شما و دیگران کم می‌کند. سیگار او را پر خواب و بد اخلاق کرده است. سیگار او را زودتر پیر می‌کند، در صورتی که شما دوست دارید سال‌های سال با او زندگی کنید و دوست ندارید او زودتر بیمار شود و زودتر شما را ترک کند. وقتی سیگار نمی‌کشد جذاب‌تر به نظر می‌رسد و شما رغبت بیشتری دارید که در آغوش او بروید. سیگار به او ضرر مالی میزند، از او بخواهید برای خودش حساب کند که تا به حال چه اندازه پول برای سیگار خرج کرده است و با این مقدار پول چه‌کارهایی می‌توانست بکند، برای او تصویر کنید مثلاً بگویید با این پول می‌توانستی یک تلویزیون با این قیمت تهیه کنی. به او بگویید در توجه کرده‌ای در میان‌سالی و سالمندی، افراد بزرگ‌ترین دغدغه‌شان چیست؟… «زمان» آن‌ها حاضرند هر کاری کنند تا چند روزی بیشتر زنده بمانند! افراد سیگاری خودشان از زمان خودشان کم می‌کنند و این باعث می‌شود که در سالمندی، حسرت بیشتری را تجربه کنند.

افراد سیگاری خودشان از عمرشان کم می‌کنند پ این باعث می شود که در سالمندی حسرت بیشتری را تجربه کنند

از او بخواهید زنده بماند

او را آگاه کنید که اگر سیگار را ترک کند، چه چیزهایی به دست می‌آورد!

و اگر سیگار را ترک نکند چه چیزهایی را از دست می‌دهد؟!

مطالب این فصل را و به‌خصوص مفهوم این دو جمله بالا را باید در زندگی خودتان نهادینه کنید، آن‌قدر با خودتان فکر و تمرین کنید که این تفکر در رفتارتان به‌صورت ناخودآگاه ظاهر شود. تمام این تفکرات باید در درون شما باشد و اگر به‌صورت مستقیم بیان شود اثر برعکس خواهد داشت. اگر به کسی مستقیم بگویی که بیا سیگار را ترک کن چون… (هزار دلیل بیاوری) او هرگز این کار را نخواهد کرد. اتفاق باید از درون برای انسان بیافتاد و هیچ‌وقت هیچ عامل بیرونی نمی‌تواند ما را به سمت هدفی که نمی‌خواهیم حرکت دهد.

 

شما در حال مطالعه مقاله رفتار درست با همسر سیگاری هستید

مقاله ایی درباره “نکات همسرداری برای زنان” در اینجا بخوانید

باید کاملاً به‌صورت غیرمستقیم عمل کنید و در عین حال با او همراهی کنید. وقتی با او همراهی کنید و مشکل را مشکل خودتان هم بدانید، او این حرف‌ها را راحت‌تر قبول می‌کند.

قدرت کلام را دسته کم نگیرید

مکالمه اول:

سیگار از عمرت کم میکنه، نکش! پشیمون می شی ببین کی گفتم…

مکالمه دوم:

امروز مقاله‌ای خوندم که می‌گفت مهم ترین حسرت سالمندان اینه که زمان ندارند. انسان هر کاری می‌کند که زمان بیشتری داشته باشه؛ و در یک فرصت دیگر بگویید شنیده‌ام که هر یک عدد سیگار تقریباً چند دقیقه از عمر انسان را کم می‌کند…و این خیلی وحشتناک است! و در فرصتی دیگر بگویید دوست دارم با تو پیر شوم، برای او تصویر کنید مثلاً: دوست دارم وقتی پیر شدیم دوتایی بریم سفر مثلاً بریم فلان شهر… دوست دارم کنار تو پیر بشم، دوست دارم وقتی پیر شدم هم تو کنارم باشی و حرف هام رو به تو بگم به‌جای اینکه بچه هام کنارم باشند یا تو خونه سالمندان باشم…

مکالمه اول:

بوی سیگار خونه رو بد بو می‌کند. از بوی سیگار بدم می‌آید. سیگار حالمو بهم میزنه…

مکالمه دوم:

وقتی بوی سیگار نمیدی جذاب‌تری و دوست دارم بیشتر طرفت بیام. وقتی خونه وقتی بوی سیگار نمیده خیلی حس خوبی به من میده. کاش میشد سیگار بوی بد نداشت و ضرر نداشته اون وقت هم سیگارت رو می‌کشیدی و هم بوی بد سیگار نمی موند…

مکالمه اول:

به‌جای سیگار کشیدن به کم غذا بخور این‌جوری پیش بری هزار تا مریضی می‌گیری…

مکالمه دوم:

میگن سیگار خون آدم رو غلیظ میکنه و برای قلب ضرر داره، برات آب زرشک خریدم که دقیقاً برعکس سیگارِ خون رو رقیق میکنه و برات خیلی مفیدِ…

از شما می‌خواهیم نظر بدهید. کدام یک از دو مکالمه بالا اثر گذار است؟ کدام یک به ترک سیگار منجر می‌شود؟…

یکی از این دو مکالمه مستقیم و آن یکی غیرمستقیم است. سعی کنید همیشه در چنین مواردی غیرمستقیم و حرفه‌ای منظورتان را برسانید.

اگر همسرتان سیگار را ترک و کرد و دوباره شروع کرد، او را سرزنش نکنید و سعی کنید به او روحیه بدهید که باز هم فرصت دارد و شما هیچ‌وقت از او ناامید نمی‌شود و این که هنوز نتوانسته سیگار را ترک کند، از ارزش او چیزی کم نمی‌کند.

به‌خوبی ها و توانایی‌های او اشاره کنید نه به شکست‌ها

اگر هنوز سیگار را نتوانسته ترک کند. این دلیل قانع کننده ایی نیست که بگوییم او بی اراده و نا کارآمد است. به او امید بدهید، کارهایی که توانسته انجام دهد را به خاطر او بیاورید. به او بگویید تو قوی و با اراده هستی. تو به فکر خانواده و سلامت آن هستی. تو از پس کارهای بزرگی بر آمده ایی، سیگار که خیلی کوچک است در مقابل تو. تو اگر اراده کنی می‌توانی به راحتی سیگار را ترک کنی. تا به حال اگر ترک نکرده ایی به خاطر این است که نخواسته ایی، اگر بخواهی می‌توانی سیگار را ترک کنی.

شما در حال مطالعه مقاله رفتار درست با همسر سیگاری هستید

 

تشویق کردن

اگر توانست سیگار را ترک کند، به هر روشی که می‌توانید او را تشویق کنید تا بداند که کار باارزشی کرده و شما این کار او را دیده‌اید و ارزش کار او را درک می‌کنید.

او را به غذای مورد علاقه‌اش مهمان کنید. هر روز که از ترک سیگار می‌گذرد را بشمارید و برای هر روز کاری را تنظیم کنید؛ مثلاً پیامک بزنید: امروز بیست و سومین روزی هست که سیگار نمی‌کشی، مثل هر روز ازت متشکرم به خاطر این کار بزرگی که کردی… کاری کنید که هر روز برای او خیلی باارزش شود. هر چقدر ارزش این روزهای او بیشتر شود، احتمال کمتری وجود دارد که او ارزش این روزها را نادیده بگیرد و دست آورد های خودش را خراب کند.

هر روز را خاص کنید و بشمارید

برای او کاغذی در خانه نصب کنید و هر روز یک خط به آن اضافه کنید. یا تقویمی بزرگ در خانه بگذارید و هر روز از او بخواهید که روی یک روز دیگر خط بکشد و از او بابت این کار تقدیر و تشکر کنید. به او یادآوری کنید که وقتی توانسته یک روز سیگار را مصرف نکند، می‌تواند باز هم دوام بیاورد و شما به او اراده‌اش اطمینان دارید. اگر دیدید که لغزش کرد و یا میل به سیگار کرد:

خودتان را به تغافل بزنید

این کار باعث می‌شود او هدفی برای برگشت داشته باشد. به او توجه بسیار کنید و یادآوری کنید که او توانمند است و هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد. به هیچ وجه شکست‌ها و لغزش‌های او را به یاد او نیاورید. اگر او صدها بار سیگار را ترک کرده اما دوباره شروع کرده است، مطمئن باشید خودش بهتر می‌داند و نیازی نیست شما به او یادآوری کنید. شما فقط به او

نقاط قوتش را یادآوری کنید

جایگزینی مناسب برای او پیدا کنید. همان‌طور که گفتیم سیگار کشیدن یک عادت است. عادت جزو زندگی روزمره است و اگر حذف شود، جای خالی آن احساس می‌شود. سعی کنید این جای خالی را با مورد مناسبی پر کنید؛ مثلاً مطالعه، پیاده روی، استخر، باشگاه ورزشی، بازی کردن، بیرون رفتن و هر موردی که فکر می‌کنید می‌تواند به‌عنوان عادت از آن استفاده کرد. دودهایی هم هستند که ضرری ندارند و استفاده‌ی دارویی دارند، مانند عنبر نسا. می‌توانید برای رفع هوس، سرگرمی و مشغول کردن خود از دودهای این چنینی استفاده کنید.

یادمان باشد که سیگار کشیدن یک عادت بد است؛ و این عادت بد مشکل شخص نیست، بلکه مشکل خانواده است. به نقاط ضعف اشاره نکنیم و فقط نقاط مثبت را یادآوری کنیم. جایزه تعین کنیم و تشویق کنیم.

به امید داشتن خانواده ایی سلامت و به‌تبع آن جامعه ایی پاک با روان سلامت…!

من سبحان رئوفی در این مقاله درباره رفتار درست با همسر سیگاری مطالبی را خدمت شما ارائه کردم. لطفا حتما نظرتان را راجع به مقاله بنویسید.

مقاله ایی درباره بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج بخوانید

35 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    • سلام وقتتون بخیر? تبریک میگم بهتون که قبل از ازدواج دغدغه ی این مسئله رو دارید،توصیه میکنم که برای این موضوع در صورتیکه همسرتون هم موافق باشه به متخصص مراجعه کنید.

  • سلام ممنون از مطالبتون.
    من هنوز مطمئن نیستم که همسرم سیگار میکشه،فقط دو بار بوی سیگار میداد که بار اول ازش پرسیدم گفت:دوستم سیگار کشید منم بو گرفت.دیشبم بو میدا ولی چیزی بهش نگفتم و گذاشتم سر یه فرصت خوب تا باهاش صحبت کنم و تا اون موقع اطلاعاتمو بالا ببرم.دیشب فقط لبهاش و قسمت بالای پیراهنش بو میداد.همسرم تا الان که ۱۰ ساله ازدواج کردیم اصلا بوی سیگارم نمیداد.ولی یه سالی میشه که محیط کارش عوض شده و اخلاقایه زیادیش تغییر کرده.
    تو رو خدا راهنماییم کنین

    • سلام و درود بر شما??پیشنهاد میکنم حتما در قدم اول مطمئن شوید از اینکه همسرتون سیگار مصرف میکنه،امیدوارم که حدستون اشتباه باشه اما اگر حدس شما درست بود از طریق واسطه و حتی با رضایت همسرتون میتونید به متخصص مراجعه کنید?

  • سلام.مقالتون جالب بودیه سری ازمطالب شماروقبل ازخوندن مقاله من انجام دادم امابازمتاسفانه بالجبازی بیشتر انجام میده.واقعا یه وقتایی نمیشه تحملش کرد نمیدونم چکارکنم اگه بازم مطلبی دراین زمینه داریدبزاریدتابهرمندبشیم باتشکر

    • سلام وقتتون بخیر??? خوشحالم که براتون مفید بوده و استفاده کردید.
      توصیه میکنم یک مدتی رو بی اعتنا باشید چون با فرد لجوجی روبرو هستید،و یا اینکه اگر هر دو طرف موافق بودید برای حل کردن این مسئله از ریشه به متخصص مراجعه کنید.

  • بسیار ممنون از راهنماییهاتون. همسر من ۲ سال بدون اطلاع من سیگار میکشیده و من تازه متوجه شدم. الان در اثر ناراحتی های من قصد ترک سیگار را دارد اما بسیار دروغ می گوید.با اینکه به او گفته ام حتی اگر سیگار کشیدی بمن دروغ نگو. از بیرون که می آید لباس هایش با اینکه از عطر و ادکلن پر شده هنوز بوی سیگار می دهد ولی هر وقت به او میگویم سیگار کشیدی می گوید نه. و اگر اصرار کنم می گوید اینها توهمات توست. در مقابل دروغگویی افراد سیگاری باید چگونه رفتار کنیم؟

  • سلام. نمیدونم حالا بعد دوسال ازذشتن این مقاله، این کامنت منو میخونین یا نه.
    به هرحال مینوسم.
    منو همسرم خیلی باهم خوشبختیم. ولی تقریبا چن ماهی میشه ک همسرم سیگار میکشه.
    از همون ماه اول بهم گفت و اجازه خاست تا راضی شم. بعد از چنبار قبول نکردم. بلاخره باصرار قبول مردم. با توافق هم قرار شد چن روز در هفته فقطم شب ها در حد ۲،۳ نخ باشه.
    ولی کم کم شد همه روز هفته.. شد خرید پاکت سیگار.
    و هرساعت روز ک خواست.
    هربارم باهم بحث کردیم. هم خوب هم نامه نوشتم. اون بم میگه این ی نوع خوشی اونه. نگیرم ازش. من چندباری بش گفتم بخاطر اون دارم تحمل میکنم. دوس دارم اونم همراهی کنه و کمش کنه.
    ولی متوجه منظورم نمیشه همش میگه تو داری تحمل میکنی؟ کنار بیا با این قضیه.
    چندباری هم بحثمون شده و یبارم قهرکرده و ازخونه رفته. گفته تو منو به پوچی رسوندی.. حس میکنه تحقیرش میکنم. درصورتی ک قصدم این نیس.
    سر سیگار چنبار راحت گفته سختته باهام زندگی نکن و دلم شیکست. و بهش گفتم بخاطر این حرفات دلم میگیره. ولی اون همش فک میکنه مشکلم سیگار.
    یبارم راحت گفت من میدونم آخر این بحث هامون یا باید طلاق بگیرم یا من سیگارو ول کنم…
    یعنی حاضره این کلمه رو ب زبونش بیاره ولی کنار نزاره.
    بدیش اینه خیلی حساسه ک حس کنم یا این منظور و برسونم ک معتاد شده بش.
    تا حالا این کلمه رو حتی بش نگفتم. همیشه بش گفتم تو باهمه آدما فرق داری. میدونم سیگارو به اندازه مصرف میکنی و مواظب سلامتیتی.من فقط نگرانتم. و.. از این حرفا ک خودتون گفتین ک تا پیری باهم باشیم..
    ولی خب بازم تاثیری نداره.
    همش میگه سیگارامو نشمر.. کاری نداشته باش..
    ولی من تاحالا ۹۰ درصد سعی کردک ک سرزنشش نکنم.
    و تحمل کنم..
    ولی اون توقع داره من باش کنار بیام و هربار ک سیگار دستشه شاد باشم. یجور مثل وظیفه.
    ولی من دست خودم نیس. تا دستش میبینم یا بوش میاد کلی غم میاد سراغم.
    هروقت بحثمون میشه من آخرش مجبور میشم میگم نه من با سیگارت مشکل ندارم. فقط نگران سلامتیت. یک کلمه بگم مشکل دارم و نمیتونم تحمل کنم. کلییی عصباتی میشه.. و حرفای تلخ میزنه..
    البته همسر من شکر خدا زیاد نمی‌کشه.. روزی ۴ تا۵ نخه.
    ولی من اگه دوتا بود با آروم بودم.
    یا مثلا هر روز باید بکشه..
    این منو عصبی میکنه. شده زنگ میزنه مغازه بیاره دم خونه ساعت ۱۱ شب.. ولی یدونه ام ک شده میکشه.
    البته ناگفته نمونه یکی دوهفته پیش ی کارایی واسمون پیش اومد ک نشد سیگار بکشه.
    و اومد بم گفت دیدی ی روز سیگار نکشیدم. این تفریح واسه من.
    منم کلیی تشکر مردمو و بش گفتم بت افتخار میکنم.
    فقط خاهش میکنم بم کمک کنین حال زندگیمون خوب شه.
    دیگه دلم نمیخاد بچه دار شیم. چون همسرم سیگار میکشه.
    دلم میخاد بزاره کنار ولی بدیش اینه ک میگه من مثل فلانی و اینا نیستم زیاد بکشم. مواظبم.
    وقتتون زیاد گرفتم.
    ان‌شاالله پیاممو ببینین.
    منتظر جوابتون.
    ممنون

  • سلام لطفا توروخدا راهنمایی کمکم کنید .من دوساله عقد کردم بعد یک سال فهمیدم سیگار میکشه خسته شدم انقد بهش گفتم بامهربانی هرروشی فیلم مطلب.چشم میگه ولی رعایت نمیکنه همش صرفه میکنه حالم ازاین وضیعیت بهم میخوره بوی بدی میده

  • سلام مشکل منم اینه که روز خواستگاری تنها خواسته ای که از همسرم داشتم صداقت بود و نکشیدن سیگار و قلیان اما چند وقت پیش خیلی اتفاقی و از سر شوخی ازش پرسیدم تا حالاسیگار کشیدی گفت که اره سیگار گاهی اوقات میکشم اما قول میدم که دیگه نکشم اما من هر کاری میکنم اعتمادم برنمیگرده خیلی زندگیم رو دوست دارم اما بهش اعتماد ندارم از طرفی هم جون بچمون رو قسم خورده که نمیکشه اما هر کاری میکنم دلم آروم نمیشه واقعا نمیدونم چطور باهاش رفتار کنم و آیا این درسته که گاهی ازش بپرسم سر قولش هست یا نه اصلا نمیدونم باهاش چه برخوردی باید داشته باشم

دیدگاهتان را بنویسید