زبان بدن، زبان تن، فراتر از کلمات

خانه » بلاگ » زبان بدن، زبان تن، فراتر از کلمات

فهرست عناوین

شاید برای هر یک از شما پیش‌آمده باشد که وقتی طرف مقابل تان با شما حرف می‌زند حرف‌های او را باور نکرده باشید و یا فردی را سراغ دارید که حرف‌های او زیاد روی شما تأثیر نمی‌گذارد.

برعکس کسانی را سراغ داشته باشید که وقتی به حرف‌های او گوش می‌دهید از صحبت‌های او لذت می‌برید و شما پیش خود فکر کنید که این فرد چگونه می‌تواند این کار را بکند. ما در این مقاله قصد داریم رموزی را که این افراد استفاده می‌کنند برای شما برملا کنیم تا شما هم با استفاده از این تکنیک‌ها بتوانید کلام خود را تأثیرگذارتر کنید.

زبان بدن، زبان تن، فراتر از کلمات

  • زبان بدن یا زبان تن چیست؟
  • چگونه می‌توانیم زبان تن و زبان بدن دیگران را بخوانیم؟
  • در سخنرانی‌ها چگونه از زبان بدن خود استفاده کنیم؟
  • چگونه در هنگام جلسات آنلاین از زبان بدن خود استفاده کنیم؟

شاید برای هر یک از شما پیش‌ آمده باشد که وقتی طرف مقابل با شما حرف می‌زند حرف‌های او را باور نکرده باشید و یا فردی را سراغ دارید که حرف‌های او زیاد روی شما تأثیر نمی‌گذارد.

برعکس کسانی را سراغ داشته باشید که وقتی به حرف‌های او گوش می‌دهید از صحبت‌های او لذت می‌برید و شما پیش خود فکر کنید که این فرد چگونه می‌تواند این کار را بکند. ما در این مقاله قصد داریم رموزی را که این افراد استفاده می‌کنند برای شما برملا کنیم تا شما هم با استفاده از این تکنیک‌ها بتوانید کلام خود را تأثیرگذارتر کنید.

چگونه سیگنال‌های ناگفته را بخوانیم.

ارتباط‌های غیرکلامی بیشتر از کلماتی است که استفاده می‌کنیم حفظ ارتباط چشمی با شخص دیگر باعث می‌شود با او صحبت کنیم یا هنگامی‌که صحبت می‌کنیم با دست‌ها و حالات بدن خود کلام خود را پشتیبانی کنیم.

نشانه‌های غیرکلامی مانند: لحن، صدا، حرکات و حالت همگی در ارتباطات و صحبت با دیگران نقش دارند. در این مقاله ما قصد داریم به این مقوله بپردازیم که زبان بدن چیست؟ و چگونه می‌تواند برای درک و برقراری ارتباط مؤثر با مردم از این تکنیک‌ها استفاده کرد.

زبان بدن(تعریف ویکی پدیا)

اگرچه زبان بدن بخشی مهم از ارتباطات است ، اما بیشتر این حرکات بدون آگاهی اتفاق می افتد.

زبان بدن را نباید با زبان اشاره اشتباه گرفت ، زیرا زبان اشاره زبان های کاملی مانند زبان­های گفتاری است و دارای سیستم های گرامری پیچیده مربوط به خود می­باشد و همچنین می تواند ویژگی های اساسی موجود در همه زبان ها را به نمایش بگذارد. از طرف دیگر ، زبان بدن به جای داشتن معنای مطلق منطبق با یک حرکت خاص ، دارای یک سیستم دستور زبان نیست و باید به طور گسترده تفسیر شود ، بنابراین این زبان مانند زبان اشاره نیست.

زبان بدن یا زبان تن چیست؟

به زبان ساده، زبان بدن عنصری از  ناگفته‌های ارتباطی است که ما برای آشکار کردن احساسات و عواطف واقعی خود استفاده می‌کنیم. این حالت صورت آرام است که به لبخندی واقعی تبدیل می‌شود.

وقتی کناره‌های لب به‌صورت بالا باشد و کنار چشمان شما کمی چروکیده شود. این حالت لبخند است شما هنگامی‌که دست‌به‌سینه نشسته‌اید، دو حالت به وجود می‌آید:۱-در حال گوش دادن به حرف طرف مقابل هستید و یا نه حالت دفاعی به خود گرفته‌اید و مخالف صحبت‌های طرف مقابل هستید.

شما می‌توانید، علائمی این‌چنینی را درک کنید و متوجه شوید که هر حرکت بدن چه چیزی به شما می‌گوید، از واکنش‌هایی که افراد نسبت به آنچه می‌گویند یا آن‌ها چیزی را به شما نمی‌گوید و پنهان می‌کنند شما متوجه می‌شوید که آیا راست می‌گوید یا خیر؟ حرف‌های او صحت دارد؟ آیا چیزی را پنهان می‌کند؟ و در کل شما از صحبت با فرد، آگاهی بسیاری به دست خواهید آورد.

شما می‌توانید زبان بدنتان را طوری تنظیم کنید که مثبت‌تر جذاب‌تر و دوستانه‌تر به نظر برسید.

علم زبان بدن

احتمالاً این موضوع را شنیده‌اید که فقط هفت درصد پیام از طریق کلمات منتقل می‌شود و ۹۳% درصد دیگر از طریق ارتباط غیرکلامی حاصل می‌شود.

در یک تحقیق مشخص شد که هنگام برقراری ارتباط و احساسات واقعی، زبان بدن از لحن صدا و انتخاب کلمات مهم‌تر است اما در همین تحقیق به این موضوع اشاره‌شده است که این نوع برداشت از لحن صدا فقط در مواقع احساسی صورت می‌گیرد بنابراین نگرش موجود می‌تواند اشتباه نیز باشد.

بااین‌حال وقتی کسی را نمی‌بینیم و فقط با چت و گفت‌وگوی مجازی ارتباط برقرار می‌کنیم تشخیص و اندازه‌گیری احساسات طرف مقابل بسیار برای ما دشوار خواهد شد.

چگونه زبان بدن را بخوانیم

آگاهی از زبان بدن دیگران به این معنی است که می‌توانید موضوعات مخفی و گفته نشده و احساسات منفی طرف مقابل را درک کنیم. در ادامه به چندین علامت غیرکلامی اشاره می‌کنیم که شما در هنگام ملاقات باید حواستان به این حرکات باشد زیرا می‌تواند دو لبه‌ی یک شمشیر برای شما باشد.

در هر جامعه­ ای ، تفسیرهای توافق شده ای از رفتارهای خاص وجود دارد. تفسیرها ممکن است از کشوری به کشور دیگر یا از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر متفاوت باشد. زبان بدن ، زیرمجموعه ای از ارتباطات غیرکلامی و مکمل ارتباط کلامی در تعاملات اجتماعی است.

در حقیقت برخی از محققان به این  نتیجه رسیده اند که ارتباطات غیرکلامی بیشتر اطلاعات منتقل شده در طی تعاملات بین فردی را تشکیل می دهد. این امر به ایجاد رابطه بین دو نفر کمک می کند و تعاملات بین فردی را تنظیم می کند ، اما می تواند مبهم نیز باشد.

به طور مثال ، هنگامی که فرد احساس شادی، خوشبختی،غم و احساس تمرکز می کند ویژگی­ های غیر کلامی خاصی را از خود نشان می­دهد که در ادامه به توضیح مختصری از آن­ ها می پردازیم.

وقتی فرد احساس خوشبختی می کند:

وقتی فرد خوشحال می شود ، معمولاً لبخند می زند و به احتمال زیاد به پایین نگاه می کند. حالت چهره و زبان بدن فرد به طور کلی حس انرژی بیشتری را منتقل می کند.

وقتی فرد احساس غم و اندوه می کند:

کمبود لبخند و عدم تمایل آشکار برای انجام آن ، نشانه اندوه است. فردی که غمگین است نیز به احتمال زیاد چشم ­هایش رو به پایین است. زبان بدن صورت آنها به خصوص در مقایسه با کسی که خوشحال است بی انرژی ­تر به نظر می رسد.

فردی که احساس تمرکز می کند:

وقتی فرد متمرکز است ، ابروهای او پایین و متمرکزتر می ­شود. ما به این حالت ابروهای گره کرده می­ گوییم . در این حالت چشم ­های این فرد  نیز متمرکزتر به نظر می رسد و به طور کلی در مورد هر کاری که انجام می دهند مصمم تر به نظر می رسند.

معمولاً خلق و خوی مثبت به طور کلی با تمرکز بیشتری همراه است. اگر شخصی متمرکز باشد ، به این معنی است که در درجه اول در یک نقطه یا منطقه خاص متمرکز است و نقطه تمرکز او در اولویت قرار دارد.

این روند همراه با افزایش عملکرد ذهنی اتفاق می­افتد و بنابراین گاهی اوقات به­ عنوان تمرکز ذهنی از آن یاد می­شود. به این ترتیب ممکن است زبان بدن صورت چگونگی تفکر فرد را نشان دهد.

یک مثال واضح را می توان در مکالمه ­های روزمره یافت: یک فرد هنگامی که به شخص دیگری که با او در حال مکالمه است نگاه می کند ، که اصلی ترین تمرکزفرد، توجه بصری اوست ، در حالی که فرد به آنچه طرف مقابل می­گوید فکر می­کند .

این موضوع نشان دهنده عملکرد ذهنی بیشتر فرد است. شخصی که این کار را انجام می دهد به نظر می رسد که هم از نظر بصری و هم از نظر ذهنی بر درک فرد دیگر متمرکز شده است.

فرد احساس عدم تمرکز می کند:

حالت صورت متمرکز اغلب دارای ابروهایی است که با نگاهی متمرکز به چشم ها برداشته می شوند. فردی که تمرکز نداشته باشد نسبت به هر کاری که انجام می دهد بی اشتیاق­تر به نظر می رسد. فردی که حالات افسرده ، بی حوصله و مضطرب دارد اغلب به نظر می­رسد تمرکز ندارد.

وقتی مکالمه به‌سختی انجام می‌شود

وقتی یک مکالمه به‌سختی در حال انجام است و نظرات باهم متفاوت است و یا فرد مقابل نظری مخالف نظرها دارد؛ در این حین طرف مقابل از خود علائمی را نشان می‌دهد که گویای نظرات او است و ما باید با تیز حسی زبان بدن فرد مقابل را خوانده و از تنش موجود در جلسه بکاهیم.

مواقعی که با یک مشتری  برخورد می‌کنید و بازخورد منفی به شما می‌دهد یا مواقعی که در یک جلسه برای مذاکره و عقد قرارداد قرار دارید، چنین موقعیت‌هایی می‌تواند اوضاع را جور دیگری رقم بزند زیرا در این شرایط فرد احساس عصبی بودن می‌کند و یا استرس او باعث می‌شود اوضاع کمی پیچیده‌تر گردد.

اگرچه هرکدام از ما در این شرایط می‌خواهیم استرس و نگرانی و یا عصبانیت خود را پنهان کنیم اما این احساسات اغلب از طریق زبان بدن و زبان تن به‌طرف مقابل نشان داده می‌شوند.

مثال شماره ۱:

اگر کسی یک یا چند مورد از رفتارهای زیر را از خود نشان دهد احتمالاً به موضوع شما بی‌علاقه، بی‌تفاوت و یا ناراضی است.

در این حالت بازوها جلوی بدن جمع می‌شوند و به‌ اصطلاح می‌گوییم دست‌ به‌ سینه می‌شود. حالت صورت کمی عصبی است، بدن خود را از شما دور کند و فرد مقابل به پایین نگاه می‌کند و سعی می‌کند تماس چشمی کمی با شما برقرار نماید.

آگاهی از این علائم می‌تواند به شما کمک کند تا گفتار خود را مدیریت کنید. به‌ این‌ ترتیب شما می‌توانید به‌طرف مقابل احساس آرامش و راحتی بدهید و نتیجه این می‌شود که تنش کم شده، طرف مقابل نرم خواهد شد.

 

علائم:

نشسته، به زمین نگاه می‌کند یا به چیز دیگری توجه دارد یا بالا را نگاه می‌کند. و یا با تلفن بازی می‌کند و یا به لباس‌های خود بازی می کندو یا در حال نوشتن و یا نقاشی کردن است.

شما برای اینکه حواس این فرد را به صحبت‌های خود جلب کنید و او را وادار کنید به سخنان شما توجه کند، کافی است یک سؤال از او بپرسید و یا از او دعوت کنید که در مشارکت‌ها شرکت کند این راه باعث می‌شود فرد توجه خود را به سمت شما جلب نماید.

تفسیر و تغییر زبان بدن-نمایش مثبت

اگر شما بتوانید زبان بدن مثبتی را از خود نشان دهید این کار ،کلام و سخن شما را پشتیبانی می­کند در نتیجه شما می‌توانید ایده‌ها و نظرات خود را با وضوح بیشتر و تأثیر کلام بیشتری به مخاطب انتقال دهید و از نشان دادن زبان بدن منفی خودداری کنید.

در تصاویر زیر می‌توانید نکاتی را متوجه شوید که باعث می‌شود اعتماد به‌ نفس شما بالا برود و شما می‌توانید با استفاده از نمونه زبان تن و زبان بدن استفاده کنید تا جذاب‌تر و با اعتماد به‌ نفس تر به نظر برسید.

زبان بدن مثبت برای برداشت مثبت

شما باید در ابتدا ملاقات زبان بدن خود را طوری تنظیم کنید که در مخاطب ایجاد حس خوب بکند. شما می‌توانید دو حالت را انتخاب کنید.

۱-راحت و آرام باشید اما لبخند به لب داشته باشید.

۲-از ایستادن به حالتی که دست‌ها را کنار پهلو قرار می‌دهد جدا خودداری کنید زیرا این امر می­تواند نشانه‌ی پرخاشگری یا تمایل به تسلط بر فرد را نشان دهد.

سعی کنید هنگام ملاقات محکم دست بدهید اما حواستان باشد جوری نباشد که وقتی طرف مقابل کهن‌سال است دچار مشکل شود.

چند سال پیش اتفاق جالبی برای من در ملاقات با یک پیرمرد کهن‌ سال اهل دل افتاد. وقتی می‌خواستم با او دست بدهم با خود فکر کردم که مبادا دست این پیرمرد را محکم فشار دهم و او را اذیت کنم. زیرا من در ملاقات سعی می‌کنم محکم‌تر از حد معمول دست بدهم و دست طرف مقابل را کمی می‌فشارم.

این پیرمرد که سن او حدوداً نود سال بود، دست من را چنان فشار داد که می‌خواستم داد بزنم و سریع دست خود را کشیدم. از این ماجرا چنین درس گرفتم که نباید بیش‌ از حد دست طرف مقابل را بفشارم زیرا به‌ جای اینکه سبب اعتماد به‌ نفس و دوستی و ارتباط با طرف مقابل شود باعث دوری خواهد شد.

نکته بسیار مهم دیگری که هنگام ملاقات وجود دارد ارتباط چشمی است که شما باید هنگامی‌ که دست می‌دهید ارتباط چشمی درست و خوبی را نیز برقرار کنید. سعی کنید ارتباط چشمی خود را چند لحظه حفظ کنید و این کار را چند بار تکرار کنید.

این موضوع به آن‌ها می‌گوید که شما فردی صادق و در کار خود جدی هستید اما حواستان باشد که این ارتباط چشمی زیاد طول نکشد زیرا بعضی از افراد به خاطر فرهنگ جامعه‌ی خود از ارتباط چشمی طولانی خوششان نمی‌آید.

از دست زدن به‌ صورت دوری‌ کنید

اگر شما در حین پاسخ دادن به سؤالات هستید، اگر صورت خود را لمس کنید مخاطب شما چنین برداشت می‌کند که شما در سخنان خود صداقت ندارید ، پس سعی ‌کنید حرکاتی مثل خاراندن بینی، خاراندن موهای صورت، بازی با مو  را انجام ندهید زیرا می‌تواند برای شما مشکلاتی را به وجود آورد.

نکته بسیار مهم این است که ظرافت‌هایی در زبان تن وجود دارد که ممکن است به‌ راحتی این موارد را فراموش کنید پس بهتر است عکس‌ها را هر از چند گاهی، نگاهی انداخته تا بتوانید اصول را دوباره به یاد بیاورید.

یادآوری بهتر از یادگیری است

هنگامی‌ که شما زبان بدن و زبان تن خود را به‌ صورت مثبت به همراه صحبت‌های خود در یک سخنرانی ارائه می‌دهید می‌توانید توجه مخاطب را به سخنان خود به‌ راحتی جلب کنید و حواس مخاطب را با اعتماد به‌ نفس به سخنرانی خود معطوف کنید.

در ادامه به چند نکته اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا تأثیر زبان غیر کلامی خود را ارتقاء ببخشید:

سعی کنید در یک ملاقات و یا سخنرانی حالت مثبت به خود بگیرید. سعی کنید پشت میز ننشینید و حالت ایستاده و پویا داشته باشید. برای اینکه در حالت ایستاده نیز تأثیر کلام خود را افزایش دهید سعی کنید شانه‌ها را کمی عقب داده و بازوهای خود را در کنار پهلو جلوی خود و به‌ صورت باز نشان دهید.

در این حالت وسوسه نشوید که دست خود را در جیب خود قرار دهید زیرا باعث می‌شود  نسبت به موضوع بی علاقه به نظر برسید و همچنین به نظر می­رسد که به اجبار می‌خواهید برای مخاطب صحبت کنید.

سعی کنید سر خود را به‌ صورت قائم و بالا نگه‌ دارید مانند کسی که می‌خواهد یک سیب آویزان در هوا را گاز بگیرد. نکته‌ی مهمی که در این قسمت وجود دارد این است که: خم شدن بیش‌ از حد به جلو و یا عقب می‌تواند شما را مغرور و یا پرخاشگر جلوه دهد.

شما می‌توانید حالت‌های زبان بدن را تمرین کنید و این حرکات را گسترش دهید. به‌ آرامی بایستید و وزن خود را به‌ صورت مساوی روی دو پای خود تنظیم کنید برای این‌ که توازن را برقرار کنید و خستگی کمتری را تجربه کنید.

برای این‌ که کار شما آسان‌تر شود می‌توانید یک پای خود را کمی جلوتر از پای دیگری قرار دهید از حرکات ‌بازِ دست استفاده کنید. بازوها را در کنار هم قرار دهید کف دست‌ها را کمی به سمت مخاطب بگیرید. این کار باعث می‌شود مخاطب درک کند که می‌خواهید با او ارتباط برقرار کنید. سعی کنید از سخن گفتن زیاد بپرهیزید زیرا بدون زبان تن و بدن مخاطب شما خسته خواهد شد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که هنگامی‌ که متوجه شدید توجه مخاطب به سخنان شما کم شده است کافی است به سمت آن‌ها بروید این موضوع به مخاطب نشان می‌دهد که شما با اعتماد به‌ نفس هستید و این کار  به شما کمک می‌کند تا توجه آن‌ها را بهتر و سریع‌تر به سخنان خود جلب کنید.

زبان بدن برای مصاحبه و گفت‌وگو

زبان بدن یا زبان تن می‌تواند به شما هنگام مصاحبه یا مذاکره یا شرایطی که احساسات، بسیار دخیل هستند کمک کند تا بتوانید احساس آرامش بیشتری را تجربه کنید.

برای اینکه اضطراب و تنش خود را مدیریت کنید لازم است:

در جلوی آیینه بایستید و زبان بدن خود را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید زبان تن و زبان بدن خود را هنگامی‌که در حالت تمرین سخنرانی هستید با صحبت‌های خود همراه کنید تا بتوانید کلام خود را بهتر و مؤثرتر نمایید.

تقلید کنید

در هنگامی‌که شما زیر فشار روانی قرار دارید می‌توانید زبان تن شخص مقابل را به‌طور خیلی ظریف تقلید کنید و انجام دهید. این کار باعث می‌شود فرد مقابل احساس آرامش کند و با شما ارتباط برقرار کنند و شما نیز از فشار روانی خود بکاهید.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید رعایت کنید این است که سعی نکنید تمام حرکات بدن و زبان تن فرد مقابل را تقلید کنید زیرا با این کار فرد موردنظر احساس می‌کند به او توهین می‌کنید.

سعی کنید هنگام سخنرانی بدن خود را آرام کنید، دستان خود را ثابت نگه‌دارید و سعی کنید با آرامش تنفس عمیق انجام دهید و سعی کنید این آرامش را در ظاهر نیز نشان دهید.

نکته: هنگامی‌که از شما سؤالی می‌پرسند ایرادی ندارد اگر صورت خود را لمس کنید مثلاً چانه خود را بگیرید یا گونه‌ی خود را لمس کنید زیرا در این حالت نشان می‌دهد شما در حال پاسخ دادن به سؤالات آن‌ها هستید.

نکته: امی کودی یکی از متخصصین زبان بدن توصیه می‌کند قبل از قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس بدن خود را به مدت دو دقیقه در حالت قدرت بگیرید. مثلاً دست ­ها را به نشانه قدرت بالا ببرید و چند بار بالا و پایین بپرید. این کار باعث می‌شود سطح هورمون‌های دخیل در استرس و شاط بدن کاهش یا افزایش پیدا کند.

به‌صورت کلی می‌توان گفت با این کار هورمون‌های استرس را فریب خواهید داد تا شما بتوانید احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری به دست بیاورید این کار باعث می‌شود استرس شما کاهش پیدا کند. امی کودی می‌گوید: وانمود کنید تا تبدیل شوید.

زبان تن مجازی

شما  هنگام استفاده از تماس‌های تصویری و ویدئوهای خود در صفحات مجازی از زبان تن و زبان بدن نیز می‌توانید کمک بگیرید. برای این کار لازم است فاصله­ی خود را آن‌چنان با دوربین خودتنظیم کنید که زبان بدن و حرکات زبان تن شما به‌خوبی دیده شود.

چند نکته بسیار مهم در فضای مجازی و آنلاین برای زبان بدن وجود دارد که اگر این موارد را رعایت کنید می‌توانید با زبان بدن خود ویدئویی باکیفیت و تأثیرگذار ضبط کنید.

  • سعی کنید فاصله‌ی خود را از دوربین طوری تنظیم کنید که مخاطب اشتیاق شما و زبان تن شمارا ببیند و سعی کنید به‌جای اینکه به صفحه دوربین دست بزنید، زبان بدن خود را نشان دهید.
  • مکانی را که در آن قرار است مکالمه تصویری داشته باشید و یا ویدئویی ضبط کنید باید خلوت و یا مرتب باشد. بدین ترتیب حواس‌پرتی‌هایی که می‌تواند نگاه شمارا از حضار بدزدد عملاً از خود دور ساخته و یا به حداقل رسانده‌اید.

حفظ تماس چشمی

طوری به دوربین نگاه کنید که گویی که مخاطبین، در مقابل شما ایستاده‌اند و یا به چشمان آن‌ها نگاه می‌کنید. اگر یک تماس گروهی دارید مانند سخنرانی‌های آموزشی آنلاین نگاه کردن به شرکت‌کنندگان این اجازه را به شما می‌دهد که به دوربین خیره نشود.

شما می‌توانید هنگام استفاده از ویدئو از حالت‌های صورت بیشتر استفاده کنید زیرا صورت شما در تماس‌های ویدئویی در جلو و مرکز دوربین قرار دارد. بنابراین سعی کنید لبخندی ساده‌ای تا آخر ویدئو روی صورت خود داشته باشید. برای نشان دادن مهارت خود می‌توانید ابروهای خود را بالا و پایین کنید و در ویدئو اخم نکنید.

چگونه از زبان بدن خود استفاده کنیم

زبان بدن اصولاً برای همه به‌صورت یکسان جواب نمی‌دهد و ممکن است برای همه کاربردی نداشته باشد به‌طور مثال مخاطبین شما افراد ممکن است ازلحاظ فرهنگی و اجتماعی با شما متفاوت باشند و وقتی شما از یک‌زبان بدن و یک‌زبان تن خاص استفاده می‌کنید مخاطبین شما برداشت خوبی از صحبت‌های شما نداشته باشند.

همین امر باعث اختلاف خواهد شد زیرا انجام یک حالت بدنی و زبان بدن در یک شهر با شهر دیگر ممکن است بسیار متفاوت باشد و ممکن است در یک شهر یا یک کشور این حرکت حالت منفی و ناهنجار گونه داشته باشد.

بنابراین در مورد زبان بدن خود کمی فکر کنید و از حرکاتی که به‌صورت ناخودآگاه و از روی عادت انجام می‌دهید پرهیز کنید. اگر کسی علائم بسیار متفاوتی را اجرا می‌نماید از او بپرسیم که به چه چیزی فکر می‌کند. و نکته‌ی مهم دیگری که در زبان بدن و زبان تن وجود دارد، باید زبان بدن و زبان تن مکمل صحبت کردن و یا گوش دادن دقیق باشد و نباید جایگزین برای صحبت کردن باشد.

کلام آخر

زبان بدن محدود به سیگنال‌های غیر کلامی است که شما می‌توانید از این ابزار در ابراز احساسات و اهداف خود استفاده کنید توانایی شما در درک و تغییر زبان بدن به شما کمک می‌کند مسائل ناگفته یا احساسات منفی دیگران را موردبررسی قرار دهید. شما می‌توانید باحالتی مثبت از ویژگی‌های زبانی استفاده کنید.

به‌طور مثال در هنگام صحبت کردن و سخنرانی سعی کنید از لمس صورت و سر خودداری کنید زیرا برداشت مخاطبین شما این است که شما با آن‌ها صادق نیستید. شما می‌توانید برای اینکه حرکات زبان بدن خود را فراموش نکنید از یادآورهایی برای خود استفاده کنید تا بتوانید کلامی مؤثر و پویا از خود ارائه نمایید که این مهارت با تمرین بسیار اتفاق خواهد افتاد

دیدن ویدیو زیر میتواند به شما کمک کند اطلاعات کامل تری نسبت به زبان بدن دریافت کنید

 

لینک ویدئو در سایت آپارات

 

شما چگونه از زبان بدن خود استفاده می کنید؟آیا دوست دارید زبان بدن عالی داشته باشید و زبان بدن دیگران را به راحتی بخوانید؟

دیدگاهتان را بنویسید