ازدواج سفید چیست؟

خانه » بلاگ » ازدواج سفید چیست؟

فهرست عناوین

ازدواج سفید چیست؟ من (سبحان رئوفی) هستم و در این یاداشت قصد دارم درباره ی ازدواج سفید چیست مطالبی را با شما به اشتراک بگذارم.

وقتی در مورد ازدواج سفید جستجو می کنید، به نتایجی شبیه به هم می رسید که مفاهیمی متفاوت دارند:  ازدواج سیاه – ازدواج سپید – ازدواج سفید (فرانسوی) – ازدواج صوری – ازدواج مصلحتی و بسیاری موارد دیگر …

اما من در اینجا قصد دارم راجع به ازدواج سفید با تعریفی که در ذیل می آید صحبت کنم، اگر میخواهید درباره انواع ازدواج ها بدانید لطفا در اینجا کلیک کنید تا در مورد تمام انواع ازدواج مطالعه کنید.

تعریف ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید یعنی چه؟ ازدواج سفید یا به تعبیری هم‌باشی به ازدواجی میگویند که زن و مرد با هم زندگی می کنند بدون آنکه با هم عقد خوانده باشند. یعنی ازدواجی که هیچ جای رسمی ثبت نشده است. قراردادی بین زن و مرد برای زندگی مشترک  کنار هم… این قرارداد فقط و فقط بین خانم و آقا معتبر است و هیچ اعتبار قانونی ندارد.

یعنی اینکه اگر خانمی با آقایی زندگی مشترک سفید یا همان ازدواج سفید دارد، می تواند:

یک روز صبح! بدون هیچ توضیحی از خانه برای همیشه برود….

این تعریفی است که درباره ازدواج سفید / سپید یا ازدواج سیاه می شود.

بنابراین تفاوت ازدواج سفید با ازدواج معمولی و انواع ازدواج در این است که ازدواج سفید:

توافقی غیر رسمی و غیر شرعی بین یک خانم و آقا است…

 

ازدواج سفید چست؟
ازدواج سفید چست؟

 

 

آیا جامعه ایرانی ازدواج سفید را پذیرفته است؟

ازدواج سفید چیست؟

کاملا مشخص است که ازدواج سفید در جامعه و فرهنگ ایرانی جایی ندارد، ولی از قدیم گفته  اند که تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها… بنابراین حتما در جامعه تعدادی هستند که به این نوع ازدواج گرایش دارند.بنابراین باید در مورد آن صحبت کنیم و تا جایی که می توانیم در مورد آن آگاهی دهیم تا افراد در مورد آن اطلاعات داشته باشند و تصمیم درست را اتخاذ کنند.

حتما سوال می کنید که چه دلایلی میتواند برای ازدواج سفید وجود داشته باشد؟ دلایل بسیاری دارد که در ادامه در مورد آن صحبت میکنیم.

ازدواج سفید مختص فرهنگ خارج از کشور و فرهنگ غربی است که سوغاتی تهاجم فرهنگی برای ما ایرانی هاست!

ازدواج سفید سوغاتیِ تهاجم فرهنگی برای ما ایرانی هاست

ازدواج سفید از آسیب هایی است که هالیوود، سینمای خارج از کشور و به خصوص صنعت سینمایی ترکیه و شبکه های ضد ایرانی به بدنه فرهنگ غنی ما ایرانی ها زده است.

این ازدواج از هر نظر پذیرفته نیست و حتی زمانی در خود ایالات متحده هم ازدواج سفید ممنوع بوده است.

در اینجا در مورد این ممنوعیت بخوانید.

Los Angeles Times  روزنامه آمریکایی در مورد ازدواج سفید یا White marriage در ایران می نویسد که این موضوع در ایران به سرعت در حال رشد است  و در حال پذیرفته شدن در جامعه ایرانی است. این مقاله را در اینجا بخوانید و قضاوت در مورد حقیقت بودن این موضوع را به شما واگذار می کنم.

 

چه عواملی باعث رشد ازدواج سفید شده است؟

ازدواج سفید چیست؟

عواملی هست که حقیقتا می تواند این موضوع و ازدواج سفید را بین دختران و پسران پر رنگ کند، اما نظر بنده این است که کسانی که به این نوع ازدواج رو می آورند، کسانی هستند که از مشکلات زیادی رنج میبرند و البته تحمل کمی دارند.

از آنجایی که بسیاری را در این جامعه می بینیم که با تمام سختی های ازدواج و زندگی مشترک… هنوز هم پای تمام مشکلات جامعه و زندگی مشترک و سختی هایش می ایستند و با کمال شهامت زندگی می کنند.

وقتی با کسانی که این نوع ازدواج را می پسندند صحبت می کنیم، می بینیم که دلایلی می آورند که به ظاهر کاملا منطقی است و به نظر میرسد که درست باشد. دلایلی مانند:

  • میخواهم احساس آزادی کنم، چرا یک عمر خودم رو با کسی که نمیدونم دقیقا کیه گرفتار کنم؟!…
  • اصلا کی گفته باید حتما شرعی و رسمی باشه، ما همدیگر رو دوست داریم، این کافیه…
  • یعنی اگر یه خط رو بخونیم و یه جا رو امضا کنیم خوشبخت میشیم؟! و اگر اینکار رو نکنیم… بدبخت؟!
  • الان تو تمام دنیا و کشور های پیشرفته این موضوع جا افتاده است و خیلی عادیه…
  • و ….

اما در واقع دلایلی که می توان برای ازدواج سفید نام برد این هاست:

  • تجرد گرایی و میل به آزادی غیر اصولی
  • کمرنگ شدن نقش اعتقادات و باور های آیینی و سنتی
  • الگو برداری از فرهنگ بیگانه و غربی
  • به اعتنایی به نظام خانواده و ارزش آن در جامعه
  • اهمال کاری و عدم مسئولیت پذیری افراد
  • میل به نداشتن تعهد زندگی مشترک
  • استقلال طلبی غیر منطقی
  • و …

البته من هم در این جامعه زندگی می کنم. در همین جامعه و با همین وضع اقتصادی و فرهنگی … ازدواج کرده ام، و این حرف را کاملا قبول دارم که شرایط اقتصادی بدی داریم و سنت های بی پایه و اساسی داریم که بعضا آدم را به جنون می کشد… تمام این ها را من قبول دارم و می دانم که با وجود این تفکرات در جامعه ما، سدی بزرگ روبروی جوانان ما برای تشکیل خانواده ای سالم است. توقعات بالای خانواده ها و افراد جامعه ، بالای رفتن سن ازدواج ، نبود پول و سرمایه برای کار ، گران بودن قیمت مسکن ، تعارض هایی که بین نسل ها به وجود آمده است ، تشویق بعضی والدین غرب زده با القاب روشن فکری و البته مشکلات بی شمار دیگری که مانع ازدواج درست میشود. اما وجود بسیاری ازدواج ها در جامعه و وجود بسیاری از زوج ها با همین مشکلات به ما این پیام را می رساند که…

اگر انسان بخواهد کاری را انجام دهد، می تواند… فقط کافی است که بخواهد!

این دلایل و مشکلات به نوعی سپری برای جوان ضعیفی شده است که نمی تواند این مشکلات را تحمل کند و به سوی ازدواج سفید می رود. اما سوال من اینجاست،

آیا ازدواج فقط رابطه جنسی و تطمیع قوای جنسی است؟ این ازدواج به نفع چه کسی است؟ چه کسی از ازدواج سفید سود میبرد؟ پسر؟ دختر؟ جامعه؟…

این نوع ازدواج راهی برای فرار از مسئولیت پذیری و قبول تعهد است و تنها افرادی به آن علاقه دارند که توان رویارویی با واقعیت را ندارند و هنوز در دوران کودکی به سر می برند.

 

زندگی پارتنری یا شریک شادی و غم؟

ازدواج سفید چیست؟

زندگی پارتنری یا همان زندگی به سبک غربی است که زن و مرد هفته ای یک شب زن و مرد هستند و با هم رابطه دارند و الباقی آن را کاری با هم ندارند… این نوع زندگی در غرب رایج است که زن و شوهر با اینکه با هم رسما ازدواج کرده اند اما هر کدام زندگی خودشان را دارند و فقط اسم زندگی مشترک را با خود حمل می کنند، این ازدواج هم به نوعی ازدواج سفید است.

تمامی این نوع ازدواج ها نوعی بلاتکلیفی است

فرض کنید کسی که ازدواج سفید کرده است میخواهد یک فرم اداری را پر کند، سوال نوشته شده است:

مجرد هستید یا متاهل؟ چه پاسخی میتواند بدهد؟ دوستان آنها سوال میکنند: بچه دار نمیشید؟ چه جوابی میتوانند بدهند؟ و از این دست مشکلات که تمامی ویژگی های بلاتکلیفی را دارد.

 

ازدواج سفید چیست؟
ازدواج سفید چیست؟

 

اصن هدف از ازدواج چیه؟هدف از ازدواج سفید چیه؟

ازدواج سفید چیست؟

احساس میکنم که اگر به این دو سوال پاسخ دهیم، تمام چیزی که نیاز است در مورد ازدواج سفید بدانیم را خواهیم فهمید.

افراد ازدواج می کنند تا زندگی مشترک داشته باشند و به قولی به کمال و کامل شدن نزدیک شوند. تمام موجودات در عالم جفت آفریده شده اند و نیاز به شریک و جفت در تمام موجودات وجود دارد. بیشتر نیاز موجودات از لحاظ غریزه است و به خاطر نیاز جنسی و ادامه نسل، نزدیکی می کنند. اما انسان متفاوت است وچراکه علاوه بر نیاز به بقای نسل و ارتباط جنسی…  نیاز به رابطه عاطفی، درک شدن، دوست داشته شدن و غیره دارد. این نیاز ها است که انسان را سمت ازدواج و تشکیل خانواده و اجتماعی کوچک سوق می دهد.

انسان نیاز به شریک عاطفی دارد

حالا باید از خودمان سوال کنیم کدام نیاز ها در ازدواج معمولی نهفته است و کدام نیاز ها با ازدواج سفید برطرف میشود؟ ازدواجی سفید ازدواجی است که هر کدام از زوجین میتواند یک روز صبح بدون هیچ دلیل و توضیحی برای همیشه همسر خود را ترک کند… و این واقعا منصفانه نیست.

تنها کسانی از ازدواج سفید، سود می برد که به دنبال لذت جنسی هستند. همانطور که گفتیم ازدواج سفید از فرهنگ ما نیست و سوغاتی تهاجم فرهنگ های ما برای فرهنگ ماست.

ازدواج سفید از فرهنگ اجنبی است

اجنبی یعنی کسی که با داخل سنخیتی ندارد. اگر بخواهیم در مورد ازدواج سفید، در فرهنگ ایرانی جستجو کنیم، متوجه میشویم که این نوع ازدواج کاملا خلاف فرهنگ ما است. اصلا برای شرایط ایران طراحی نشده است. در ایران ما محدودیت هایی داریم که لازم است به آنها توجه کنیم و اگر به آنها توجه نکنیم میتواند آسیب بسیاری بزند. باید مواظب اختلافات اصلی فرهنگ ها باشیم، یکی از این اختلاف های اساسی:

نگاه جامعه ایرانی به زن است

ازدواج سفید چیست؟

نمیتوانیم انکار کنیم که جامعه مردانه ی ایرانی علاقه دارد که با زنی ازدواج کند که تنها با او رابطه داشته است و نمیتواند این موضوع را بپذیرد که به شناسنامه زن و گذشته او توجهی نکند، و فقط به حال او و خود او توجه کند. وقتی اصلی اینچنینی در جامعه ما در برابر زنان وجود دارد، بنابراین به همین راحتی نمیتوان به ازدواج سفید فکر کرد.

ازدواجی که در آن هیچ تعهدی وجود ندارد، برای دخترِ ایرانی خطرناک است!

این ریسک و خطر را با هیچ چیزی نمیتوان جبران کرد. در مورد این موضوع صحبت کردیم که ازدواج سفید بر پایه نیازِ جنسی بشری بنا شده است و اقتضای جامعه امروزی است. بنابراین هدف ازدواج سفید در جامعه ایرانی چیست؟ به جز استفاده و بهره بری جنسی از زن ، چه دلایلی قانع کننده ی دیگری میتواند در ازدواج سفید در ایران باشد؟!… در این بازی بیشتر از همه دختر ایرانی ضرر میکند و اتفاقا به نفع پسران بی مسئولیتی است که توان مدیریت زندگی خود را ندارند.

وقتی به این موضوع توجه کنیم که دلیل این نوع ازدواج چیست متوجه میشویم که چرا…

چرا بیشتر ازدواج های سفید، کوتاه مدت هستند؟

ازدواج سفید چیست؟

متوجه میشویم که، ازدواج سفیدِ کوتاه مدت…( یا به تعبیری ازدواج سیاه…) جز به تباهی هر دو افراد شریک این زندگی، خاتمه نمیابد. و این ازدواج بیشتر از همه به شکستِ دختر میاندیشد…

تحقیقات نشان میدهید که زنان در چنین رابطه هایی بیش از انواع دیگر ازدواج ها، دچار خشونت های خانگی میشوند و چنین روابطی زودتر از روابط معمولی و رسمی، از هم میپاشند.

 

ازدواج سفید چه تبعاتی دارد؟

ازدواج سفید چیست؟

فرزندان حاصل از ازدواج سفید، بیشترین لطمه را میبینند، چرا که ازدواجی که ثبت نمیشود، سرنوشت کودکان آن هم مشخص نیست…

بارداری هایی که ناخواسته است و سقط جنین هایی که بعد از این ارتباط های ناخواسته شکل میگیرد، آسیب روانی و جسمی بسیاری به زن و به تبع آن به بستر خانواده میزند.

در ازدواج سفید، هیچ ضمانتی و هیچ حق قانونی ایی ندارند، و هیچ وقت نمیتوانند به حق واقعی خود برسند. هر لحظه امکان دارد که هر کدام از طرفین این رابطه، دیگری را ترک کند.

شرعا و قانونا جرم محسوب میشود و فرزند حاصل از ازدواج سفید هم، نامشروع خوانده میشود.

بلاتکلیفی و بی هدفی در تمام این افراد موج میزند، چرا که وضعیت مشخصی ندارند. مثال فرم را یادتان هست (مجردی یا متاهلی؟) آنها هیچ وقت پاسخ درستی برای این سوال ندارند. در جمع دوستان، خانواده، همکاران، اجتماع، محیط اداری و … در همه این موقعیت ها جواب درستی برای ارائه ندارند.

از به دنیا آوردن فرزند و تجربه حس پدر و مادر بودن محروم میشوند و همیشه در حسرت داشتن یک خانواده خوب میمانند.

 

کسانی که قصد ازدواج سفید را دارند، باید از خود سوال کنند:

ازدواج سفید چیست؟

 

  • آینده چه میشود؟
  • آیا برای همیشه با هم میمانند؟
  • آیا بعد از مثلا ۷ سال میتوانند با شخص دیگری ازدواج کنند؟
  • آیا میتوانند با همین شخص ادامه دهند؟ (اگر میتوانستند که ازدواج رسمی میکردند)
  • اگر نمیتوانند به او برای زندگی مشترک اعتماد کنند، چطور برای زندگی موقت اعتماد میکنند؟
  • آیا از این نوع زندگی رضایت خواهند داشت؟
  • چند سال بعد از این تصمیم راضی خواهند بود؟
  • آینده ایی که برای رابطه شان تصور میکنند، چیست؟..

این سوال ها میتواند به کسانی که به ازدواج سفید فکر میکنند، کمک کند تا تصمیم بهتری بگیرند. قصد ما از زندگی این است که رشد کنیم و از زندگی خود راضی باشیم و رضایت بیشتری داشته باشیم و با هرچیزی که روبروی این رضایت میایستد، مبارزه کنیم.

من سبحان رئوفی در این مقاله درباره ازدواج سفید چیست ؟ صحبت کردم و امیدوارم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد، لطفا حتما نظرات خود را با من در میان بگذارید. ممنون از توجه شما.

| خوشبخت و شاد باشید | #حال_زندگیتون_خوب |

 

گزارشی از فارس نیوز درباره ازدواج سفید ببینید:

 

 

 

 

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • مقاله ای که نوشتید سرارس تناقض بود..شما مزازای ازدواج دایم و صیغه رو بگو تا راجع به ازدواج سفید صحبت کنیم….اقای سلحان رئوفی لطفا مهریه ای که همسرتون مطالبه کرد و شما تعهد کردید صادقانه بگید.. شرایط ضمن عقد رو بگید… ایا اگر همسر شما توی خونه نخواد کار کنه و شاغل نباشه ایا حاضرید طبق همین شرع که ازش دفاع میکنید حقوق اون خانوم رو بدید
    متاسفانه سرارس اشکال دارید و فکر میکنید عقل کن دنیا هستید!

دیدگاهتان را بنویسید