آمپاس | بسته کلمات

خانه » بلاگ » آمپاس | بسته کلمات

فهرست عناوین

 آمپاس | بسته کلمات

 

اصطلاح آمپاس را حتما در مکالمه های روزمره شنیده اید اما آیا اصطلاح آمپاس به چه معناست و کجا کاربرد دارد؟ 

یکی از گنجینه‌های مهم و ارزشمند زبان فارسی، عبارات و ضرب المَثَل ­های زیبایی است که در متون فارسی و ادبیات عامیانه بیان می‌شوند. گاه محققان ادبیات فارسی تلاش کرده­‌اند تا ریشه برخی از امثال را یافته و یا اینکه داستان کلی و زمینه تاریخی این سخنان کوتاه را بیابند؛ از این رو این محتوا را در قالب بسته کلمات راه اندازی کرده و در جهت آگاهی از ادبیات فارسی قدم برداشته‌ام. در این سری از مقالات به مفهوم و کاربرد عبارت پرکاربرد و مهم  پرداخته ایم، و در این مقاله عبارت پرکاربرد آمپاس ، را بررسی خواهیم کرد.

 

آمپاس چیست؟

آمپاس یکی از مورد استفاده ترین کلمات عامیانه است که در سریال دودکش هم این کلمه مکرر استفاده شده است. لغت آمپاس از کلمه آلمانی engpass گرفته شده و وارد زبان فارسی شده است این واژه آلمانی در لغت نامه دهخدا به معنی تنگنا، فشار و کار انجام شده تعریف شده است.

مترادف انگلیسی  آمپاس هم Bottleneck می باشد. همچنین آمپاس به معنای دشواری، تنگنا، وضعیت بُغرَنج ،حالتی که از آن رهایی نباشد نیز است.

 

کاربرد اصطلاح آمپاس

کلمه آمپاس زمانی استفاده میشود و کاربرد دارد که شخصی در شرایط تنگنا و در فشار قرار دارد که از آن موضوع رها شدن سخت است.

به عنوان مثال اگر خود ما در تنگنا قرار بگیریم میگوییم:  من تو آمپاسم، یا منو تو آمپاس نذار. یا منو تو آمپاس گذاشتن. در واقع وضعیت آمپاس شرایطی است که فرد راه و چاره ای ندارد. تو آمپاس قرار دارم یعنی در تنگنا و مشکل گرفتار شدم و تحت فشار هستم. در تنگنایی که هیچ راهی وجود ندارد گیر کرده ام. و در این وضعیت که آمپاس نامیده میشود فرد راه نجات و رهایی را نیز ندارد. و اصطلاحا میگویند : منو چرا تو آمپاس میذاری؟ من تو آمپاسم، تو آمپاس بدی گیر افتادم، فلانی رو بذاریم تو آمپاس و…

 

جمع بندی

در این مقاله عبارت آمپاس را بررسی کردیم، به معنی آمپاس پرداختیم و کاربرد و مفهوم اصطلاح آمپاس را گفتیم. آمپاس عبارتی برای بیان شدت گرفتاری و تحت فشار بودن است که زمانی که شخصی در تنگنا قرار دارد از این کلمه استفاده میکند که البته نه راه و چاره ای دارد و نه راه رهایی و نجات از شرایط موجود . همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم با سری مقالات بسته کلمات به آگاهی بیشتر از زبان و ادبیات فارسی پرداخته و معانی و مفهوم و ریشه ضرب المثل ها را بررسی خواهیم کرد، اگر شما هم ضرب المثل یا عبارت خاصی مد نظر دارید برای ما بنویسید تا در مقالات بعدی معنی، ریشه و مفهوم آن را بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید