ان قلت آوردن | بسته کلمات

خانه » بلاگ » ان قلت آوردن | بسته کلمات

فهرست عناوین

ان قلت آوردن | بسته کلمات

اصطلاح ان قلت درآوردن را حتما در مکالمه های روزمره شنیده اید اما آیا اصطلاح ان قلت آوردن به چه معناست و کجا کاربرد دارد؟ 

یکی از گنجینه‌های مهم و ارزشمند زبان فارسی، عبارات و ضرب المَثَل ­های زیبایی است که در متون فارسی و ادبیات عامیانه بیان می‌شوند. گاه محققان ادبیات فارسی تلاش کرده­‌اند تا ریشه برخی از امثال را یافته و یا اینکه داستان کلی و زمینه تاریخی این سخنان کوتاه را بیابند؛ از این رو این محتوا را در قالب بسته کلمات راه اندازی کرده و در جهت آگاهی از ادبیات فارسی قدم برداشته‌ام. در این سری از مقالات به مفهوم و کاربرد عبارت پرکاربرد و مهم پرداخته ایم، و در این مقاله عبارت پرکاربرد ان قلت درآوردن، را بررسی خواهیم کرد.

 

معنی ان قلت درآوردن

ان قلت یک عبارت عربی است که از دو واژه ان و قلت تشکیل شده است. معنای لغوی ان قلت اگر بگویی است. ولی معنای اصطلاح آن اگر اشکال بگیری است. بنابراین ان قلت آوردن به معنی اشکال گرفتن، ایراد گرفتن و انتقاد کردن است.

این عبارت ممکن است به اشتباه سر هم نوشته شود که کاملا اشتباه است. یعنی به جای ان قلت آوردن به شکل انقلت آوردن نوشته شود. در زبان عربی ان حرف شرط است و قلت از فعل قال به معنای گفتن است.

معنای واژه به واژه ان قلت آوردن می‌شود “اگر تو بگویی” و این تکیه کلام زمانی به کار میرود که مخاطب سعی در ایراد گرفتن و اشکال تراشی بیهوده از حرف شخصی که صحبت میکند یا شخصی که کاری را انجام داده میباشد.

در این زمان است که فرد گوینده به مخاطب تذکر میدهد: ” ان قلت نیار!”

 

کاربرد عبارت ان قلت آوردن

همانطور که در پاراگراف بالا هم توضیح دادیم ان قلت آوردن زمانی به کار میرود که شخصی در حال صحبت است و شنونده دائم از صحبت های او ایراد می‌گیرد، انتقاد میکند و اشکال درمی‌آورد که در این صورت گوینده و شخصی که در حال صحبت کردن است می‌گوید ان قلت نیار یعنی ایراد الکی نگیر.

 

همچنین بخوانید: آمپاس، قمپز در کردن

 

معانی دیگر ان قلت آوردن

معنی دیگر ان قلت آوردن در واژه نامه آزاد (اِ قُ) انتقاد کردن، ایراد یا بهانه آوردن است. 

 

جمع بندی

 

در این مقاله عبارت ان قلت درآوردن را بررسی کردیم، به معنی ان قلت پرداختیم و کاربرد و مفهوم اصطلاح ان قلت آوردن را گفتیم. ان قلت آوردن به معنی ایراد گرفتن و انتقاد کردن است. به شخصی که از دیگران ایراد میگیرد و بیش از حد خود انتقاد می‌کند میگویند ان قلت نیار یعنی ایراد نگیر. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم با سری مقالات بسته کلمات به آگاهی بیشتر از زبان و ادبیات فارسی پرداخته و معانی و مفهوم و ریشه ضرب المثل ها را بررسی خواهیم کرد. اگر شما هم ضرب المثل یا عبارت خاصی مد نظر دارید برای ما بنویسید تا در مقالات بعدی معنی، ریشه و مفهوم آن را بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید