سنباده یا سمباده؟

خانه » بلاگ » سنباده یا سمباده؟

فهرست عناوین

سنباده یا سمباده؟

اصطلاح سنباده را حتما در مکالمه های روزمره شنیده اید اما آیا سنباده درست است یا سمباده؟ 

یکی از گنجینه‌های مهم و ارزشمند زبان فارسی، عبارات و ضرب المَثَل ­های زیبایی است که در متون فارسی و ادبیات عامیانه بیان می‌شوند. گاه محقّقان ادبیات فارسی تلاش کرده­‌اند تا ریشه برخی از امثال را یافته و یا اینکه داستان کلّی و زمینه تاریخی این سخنان کوتاه را بیابند؛ از این رو این محتوا را در قالب بسته کلمات راه اندازی کرده و در جهت آگاهی از ادبیات فارسی قدم برداشته‌ام. در این سری از مقالات به مفهوم و کاربرد عبارت پرکاربرد و مهم  پرداخته ایم، و در این مقاله عبارت پرکاربرد سنباده یا سمباده ، را بررسی خواهیم کرد.

 

معنی سنباده

معنی سنباده در لغت نامه دهخدا

سنباده . [ سُم ْ دَ / دِ ] (اِ)سنگی است که بدان کارد و شمشیر و امثال آن تیز کنند و نگین را با آن بتراشند و جلا دهند و در دواها نیز بکار برند. گویند: معدن آن سنگ در جزایر دریای چین است و معرب آن سنباذج است . (برهان ) (آنندراج ) (الفاظ الادویه ). و مأخذ این لغت همان سنبیدن یعنی سوراخ کردن است . (آنندراج ). سمباده ، سنبادج معرب آن است . 

باده ای دید بدان جام درافتاده

که بن جام همی سفت چو سنباده .

منوچهری .

در آن که بسی کان سنباده بود

هم الماس و یاقوت بیجاده بود.

اسدی .

معنی سنباده در فرهنگ فارسی

( اسم ) آلومینی است با رنگهای خاکستری سرخ یا سیاه و بسیار سخت که برای صیقلی کردن و جلا بخشیدن به فلزات به کار میرود

معنی سنباده در فرهنگ معین

(سُ دِ ) [ معر. ] (اِ. ) آلومینی است به رنگ های خاکستری ، سرخ یا سیاه و بسیار سخت که برای صیقلی کردن و جلا بخشیدن به فلزات به کار می رود، سمباده و سنباذج نیز گفته می شود.

معنی سنباده در فرهنگ عمید

۱. تکۀ کاغذ یا پارچه با سطح زبر که بیشتر در کارهای نجاری و نقاشی برای ساییدن چوب و تخته به کار می رود.

۲. آلومینی به صورت ذرات و به رنگ های سیاه، خاکستری، یا سرخ و بسیار سخت که در اسید حل نشده، در حرارت هم ذوب نمی شود و برای صیقلی کردن و جلا دادن فلزات به کار می رود.

پس سنباده وسیله ای برای ایجاد سایش در سطوح مختلف است، که اشکال متفاوتی دارد ولی امروزه بیشتر به شکل کاغذ، سنگ و فرچه تولید میشود .

سنباده ها بسته به کاربردی که دارند جنس مختلفی را نیز دارند ولی رایج ترین موادی که در ساخت سنباده استفاده میشود سیلیسیوم و آلومینیوم است.

سنباده یا سمباده؟

املای صحیح این واژه سنباده است و تلفظ آن به شکل سمباده اشتباه است ولی در فرهنگ عامیانه بسیار رایج است که از این کلمه به عنوان سمباده استفاده میشود.

جمع بندی

 

در این مقاله عبارت سنباده یا سمباده را بررسی کردیم، به معنی سنباده پرداختیم و کاربرد و مفهوم اصطلاح سنباده را گفتیم. در این عبارت کلمه سنباده درست است به معنی وسیله ای برای ایجاد سایش در سطوح مختلف اما به اشتباه از کلمه سمباده گاهی اوقات در این عبارت استفاده میشود که به دلیل اشتباه شنیداری و یا گفتاری در بین مردم است .همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم با سری مقالات بسته کلمات به آگاهی بیشتر از زبان و ادبیات فارسی پرداخته و معانی و مفهوم و ریشه ضرب المثل ها را بررسی خواهیم کرد، اگر شما هم ضرب المثل یا عبارت خاصی مد نظر دارید برای ما بنویسید تا در مقالات بعدی معنی، ریشه و مفهوم آن را بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید