بسته کلمات:به نحو احسن یا به نحو احسنت؟

خانه » بلاگ » بسته کلمات:به نحو احسن یا به نحو احسنت؟

فهرست عناوین

به نحو احسن یا به نحو احسنت؟

در این مقاله قصد داریم عبارت به نحو احسن یا به نحو احسنت را بررسی کنیم .

یکی از گنجینه ­های مهم و ارزشمند زبان فارسی، عبارات و ضرب المَثَل ­های زیبایی است که در متون فارسی و ادبیات عامیانه بیان میشوند. گاه محقّقان ادبیات فارسی تلاش کرده­ اند تا ریشه برخی از امثال را یافته و یا اینکه داستان کلّی و زمینه تاریخی این سخنان کوتاه را بیابند؛ از این رو این محتوا را در قالب بسته کلمات راه اندازی کرده و در جهت آگاهی از ادبیات فارسی قدم برداشته ام.

در این سری از مقالات به مفهوم و کاربرد ضرب المثل های پرکاربرد و مهم پرداخته ایم، و در این مقاله عبارت پرکاربرد به نحو احسن (یا احسنت) را بررسی خواهیم کرد.

 

معنی احسن در لغت نامه دهخدا

احسن . [ اَ س َ ] (ع ن تف ) نیکوتر. بهتر. اعلی . احمد. اولی . اصلح ،بهترین. ج ، اَحاسِن : تبارک اﷲ احسن الخالقین

 

معنی احسنت در لغت نامه دهخدا

احسنت . [ اَ س َ ] (ع صوت ، اِ) کلمه ٔ مدح ، به معنی نیکو کردی . مرحبا! آفرین ! باریکلا.

 

تفاوت احسن و احسنت

 

احسنت یک کلمه‌ عربی بوده و به معنی آفرین است در حالی که احسن صفت تفضیلی از همان ریشه به معنی بهترین است.

زمانی که می‌گوییم کاری را به نحو احسن انجام بده یعنی به بهترین شکل ممکن انجام بده، احسن یک صفت تفصیلی است و این جمله کاملا صحیح است و کاربرد آن زمانی است که کسی کاری رت به بهترین حالت ممکن انجام داده و میخواهیم از او تشکر کنیم که آفرین که به نحو احسن انجام دادی و یا زمانی که میخواهیم کاری را به کسی بسپریم و از او میخواهیم که به بهترین حالت ممکن انجام دهد میگوییم به نحو احسن انجام بده.

اما زمانی که می گوییم به نحو احسنت، این جمله کاملا اشتباه است چون: احسنت برای زمانی است که می‌خواهیم به کسی بگوییم آفرین کارت رو خیلی خوب انجام دادی، باریکلا…

عبارت‌هایی که مترادف به نحو احسن هستند:

به بهترین شکل ممکن
یا به بهترین روش
و به بهترین حالت

به بهترین گونه

یا به بهترین شیوه

همینطور به طریق نیکو

و یا به بهترین وجه

 

به جای کلمه احسنت می‌توانید از عبارت‌های زیر هم استفاده کنید:

آفرین

باریکلا

کار خوبی کردی

مرحبا
درود

 

جمع بندی

 

اشتباهات این چنینی در زبان و ادبیات فارسی متاسفانه به‌دلیل شباهت ظاهر واژه‌ها در گفت و گوی ما بسیار رایج است و به تدریج به زبان آسیب می‌رساند.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، با سری مقالات بسته کلمات به آگاهی بیشتر از زبان و ادبیات فارسی پرداخته و معانی و مفهوم و ریشه ضرب المثل ها را بررسی خواهیم کرد، اگر شما هم ضرب المثل خاصی مد نظر دارید برای ما بنویسید تا در مقالات بعدی معنی، ریشه و مفهوم آن را بررسی کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید