دستباف یا دستبافت ؟

خانه » بلاگ » دستباف یا دستبافت ؟

فهرست عناوین

دستباف یا دستبافت ؟

کلمه دستباف را حتما در مکالمه های روزمره شنیده اید اما آیا دستبافت درست است یا دستباف؟ 

یکی از گنجینه‌های مهم و ارزشمند زبان فارسی، عبارات و ضرب المَثَل ­های زیبایی است که در متون فارسی و ادبیات عامیانه بیان می‌شوند. گاه محقّقان ادبیات فارسی تلاش کرده­‌اند تا ریشه برخی از امثال را یافته و یا اینکه داستان کلّی و زمینه تاریخی این سخنان کوتاه را بیابند؛ از این رو این محتوا را در قالب بسته کلمات راه اندازی کرده و در جهت آگاهی از ادبیات فارسی قدم برداشته‌ام. در این سری از مقالات به مفهوم و کاربرد عبارت پرکاربرد و مهم  پرداخته ایم، و در این مقاله عبارت پرکاربرد دستبافت یا دستباف ، را بررسی خواهیم کرد.

 

معنی دستباف

در لغت نامه دهخدا:

دستباف. [ دَ ] ( ن مف مرکب ) دست بافت. دست بافته. آنچه بوسیله دست بافند نه چرخ. که با چرخ بافته نشده است. جامه ای که نه با کارخانه و چرخ بافند. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) :

به باغ روده نگر دستباف باد ببوی

به دشت ساده نگر دستبرد ابر ببین.

|| بافته دست. دست بافت. مصنوع دست اعم از جامه یا چیزی مانند جامه که از بهم افتادن تارو پود ترکیب شده باشد.

|| ( اِ مص مرکب ) بافتن با دست. درست کردن با دست. || آنچه که با دست انجام دهند. دست ورز. || ( نف مرکب ) دست بافنده. نساجی که پارچه را با دست بافد.

 در فرهنگ فارسی:

( صفت ) ۱ – پارچه ای که با دست بافند . ۲ – آنچه که با دست انجام دهند دست ورز . ۳ – ( صفت ) نساجی که پارچه را با دست بافد .

دستبافت دست بافته آنچه بوسیله دست بافند نه چرخ .

پارچه ای که با دست ببافند، بافنده پارچه

معنی دستباف در فرهنگ معین:

 ۱ – با دست بافته شده . ۲ – مجازاً مفت ، آسان .

در فرهنگ عمید:

۱. ویژگی پارچه ای که با دست بافته شده باشد.

۲. (اسم، صفت فاعلی ) بافنده ای که پارچه را با دست ببافد.

پس به صورت کلی دستباف به معنی بافته دست است، چیزی که با دست آن را ببافند.

دستباف یا دستبافت؟

شاید شما هم در نوشتن دستباف یا دستبافت دچار شک و تردید باشید که کدامیک درست است! در این مطلب املای این واژه را بررسی میکنیم.

املای صحیح این واژه کلمه دستبافت است ولی گاهی به اشتباه دستبافت هم به آن گفته میشود.در زبان محاوره عبارات و واژه هایی هستند که در پایان آنها حرف “ت” جهت واضح تر بیان کردن آن کلمه آمده است.

کلماتی مانند: بالشت، خورشت، خرفت، بافت.

 

جمع بندی

در این مقاله عبارت دستباف یا دستبافت را بررسی کردیم و به معنی دستباف پرداختیم. در عبارت دستباف یا دستبافت کلمه دستباف درست است به معنی بافته دست یعنی چیزی که با دست بافته شده باشد اما به اشتباه از کلمه دستبافت گاهی اوقات در این عبارت استفاده میشود که به دلیل واضح تر بیان کردن این کلمه از حرف “ت” در پایان آن استفاده شده است. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم با سری مقالات بسته کلمات به آگاهی بیشتر از زبان و ادبیات فارسی پرداخته و معانی و مفهوم و ریشه ضرب المثل ها را بررسی خواهیم کرد، اگر شما هم ضرب المثل یا عبارت خاصی مد نظر دارید برای ما بنویسید تا در مقالات بعدی معنی، ریشه و مفهوم آن را بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید