راجع به یا راجب؟

خانه » بلاگ » راجع به یا راجب؟

فهرست عناوین

راجع به یا راجب؟

 

شاید برای شما هم سوال باشد که راجع به درست است یا راجب؟ 

یکی از گنجینه‌های مهم و ارزشمند زبان فارسی، عبارات و ضرب المَثَل ­های زیبایی است که در متون فارسی و ادبیات عامیانه بیان می‌شوند. گاه محقّقان ادبیات فارسی تلاش کرده­‌اند تا ریشه برخی از امثال را یافته و یا اینکه داستان کلّی و زمینه تاریخی این سخنان کوتاه را بیابند؛ از این رو این محتوا را در قالب بسته کلمات راه اندازی کرده و در جهت آگاهی از ادبیات فارسی قدم برداشته‌ام. در این سری از مقالات به مفهوم و کاربرد عبارت پرکاربرد و مهم  پرداخته ایم، و در این مقاله عبارت پرکاربرد راجع به یا راجب ، را بررسی خواهیم کرد.

 

معنی راجب

راجب از ریشه کلمه عربی “رَجَبَ” است و ترجیب به معنای خوش آمدگویی و احترام گذاشتن است و خود کلمه راجب در زبان عربی هیچ کاربردی ندارد!

 

معنی راجع

راجع از ریشه کلمه عربی “رَجَعَ” به معنای بازگشت است.

معنی راجع در لغت نامه دهخدا

راجع. [ ج ِ ] (ع ص ، اِ) زنی که شوهرش بمیرد و او بخانه ٔ مادر و پدر خود بازگردد و اما این چنین مطلقه را مردوده گویند. || مرغ که از گله ٔ خود بازگردد. || ناقه که دم بردارد. و ماده خر که دم بردارد و کمیز بطوری اندازد که آبستن نماید و چنان نباشد. (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). ج ، رَواجِع. (منتهی الارب ). || برگشت کننده . (ناظم الاطباء). بازگردنده :

و گر آبی بماند در هوا دیر

بمیل طبع هم راجع شود زیر.

نظامی .

 

هرچه بینی سوی اصل خود رود

جزو سوی کل خود راجع شود.

مولوی .

 

نور مه راجع شود هم سوی ماه

وا رود عکسش ز دیوار سیاه .

مولوی .

 

|| سیاره ای که حرکت وی بر خلاف توالی بروج بنظر می آید. (ناظم الاطباء) :

اگر ز عزم و ز حزم تو آفریده شدی

بطبع راجع و هابط نیامدی اختر.

مسعودسعد.

 

باز گردم چو ستاره که شود راجع از آنک

مستقیم ره امکان شدنم نگذارند.

خاقانی .

 

|| نام عصبی است که آن را عصب الراجع گویند. صاحب ذخیره آرد : مردی را حاجت افتاد که او را بدستکاری و آهن علاج کردند و آن عصب که او را عصب الراجع گویند برهنه شد و هوای سرد بدان عصب رسید، آواز او باطل شد و دیگری را علاج خنازیر کردند و از جانب او عصب الراجع بریده شد و آواز او یک نیمه باطل شد.

معنی راجع در لغت نامه عمید

۱. دارای ارتباط؛ مرتبط.

۲. (اسم) (موسیقی) گوشه‌ای در دستگاه‌های همایون و نوا.

۳. (صفت) (نجوم) [قدیمی] ویژگی ستاره‌ای که حرکت آن برخلاف توالی بروج به نظر می‌رسد.

〈 راجع‌به: دربارۀ؛ پیرامونِ؛ مربوط به.

 

راجع به درست است یا راجب؟ 

کلمه راجب یک اشتباه املایی است که وارد زبان فارسی شده و حتی در متون رسمی و حتی در بین افراد تحصیل کرده هم رواج پیدا کرده است. این اشتباه به دلیل تلفظ سریع {راجع به} به وجود آمده و در ذهن افراد به این شکل نقش بسته سپس وارد زبان و ادبیات فارسی شده است. در صورتی که حالت درست این کلمه راجع به است به معنی بازگشت ، در باره ، در ارتباط.

زمانی که میخواهیم بگوییم راجع به چیزی قرار است صحبت کنیم یعنی میخواهیم به آن موضوع بازگشت کنیم و درباره آن ، در ارتباط با آن صحبت کنیم.

راجع به فلان موضوع میخواهم با شما صحبت کنم. من نظر خود را راجع به افزایش حقوق گفته ام.

زمانی از راجع به استفاده میکنیم که در واقع میخواهیم در خصوص موضوعی صحبت کنیم و این کلمه به معنی (درباره) و (در ارتباط) هم میباشد. 

جمع بندی

در این مقاله عبارت راجع به  یا راجب را بررسی کردیم، به معنی راجع و راجب پرداختیم و کاربرد و مفهوم اصطلاح راجع به  را گفتیم. در عبارت راجع به یا راجب کلمه راجع به درست است به معنی درباره و در خصوص اما به اشتباه از کلمه راجب گاهی اوقات در این عبارت استفاده میشود که به دلیل تلفظ سریع راجع به است که باعث اشتباه شنیداری و نوشتاری در بین مردم میشود. راجع به زمانی به کار میرود که بخواهیم در خصوص موضوعی صحبت کنیم میگوییم میخواهم راجع به فلان موضوع صحبت کنم. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم با سری مقالات بسته کلمات به آگاهی بیشتر از زبان و ادبیات فارسی پرداخته و معانی و مفهوم و ریشه ضرب المثل ها را بررسی خواهیم کرد، اگر شما هم ضرب المثل یا عبارت خاصی مد نظر دارید برای ما بنویسید تا در مقالات بعدی معنی، ریشه و مفهوم آن را بررسی کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید