صحت آبگرم یا ساعت آبگرم

خانه » بلاگ » صحت آبگرم یا ساعت آبگرم

فهرست عناوین

صحت آبگرم یا ساعت آبگرم

یکی از گنجینه‌های مهم و ارزشمند زبان فارسی، عبارات و ضرب المَثَل ­های زیبایی است که در متون فارسی و ادبیات عامیانه بیان می‌شوند. گاه محقّقان ادبیات فارسی تلاش کرده­‌اند تا ریشه برخی از امثال را یافته و یا اینکه داستان کلّی و زمینه تاریخی این سخنان کوتاه را بیابند؛ از این رو این محتوا را در قالب بسته کلمات راه اندازی کرده و در جهت آگاهی از ادبیات فارسی قدم برداشته‌ام. در این سری از مقالات به مفهوم و کاربرد عبارت پرکاربرد و مهم  پرداخته ایم، و در این مقاله عبارت پرکاربرد صحت آبگرم یا ساعت آبگرم ، را بررسی خواهیم کرد.

 

معنی صحت

صحت به معنی سلامتی و تندرستی است که این کلمه در لغت نامه دهخدا هم تعریف شده است.

در ادامه بخشی از معنی کلمه صحت را از لغت نامه دهخدا آورده ایم : 

صحت

از لغت‌نامه دهخدا

صحت . [ ص ِح ْ ح َ ] (ع مص ، اِمص ) تن درست شدن . (مصادر زوزنی ). هیئه یکون بها بدن الانسان فی مزاجه و ترکیب بحیث یصدر عنه الا فعال سلیمهً. (بحر الجواهر). مقابل سقم و بیماری . سداد. تندرستی . سلامت . درستی .برخاستن از بیماری . بی عیبی . بی آهوئی :

سلامت دان که در کم گفتن تست

چو صحت کان هم از کم خفتن تست .

ناصرخسرو.

و هر کجا بیماری یافتم که در وی امید صحت بود معالجه ٔ او بر وجه حسبت کردم . (کلیله و دمنه ). علاجی در وهم نیامد که موجب صحت اصلی تواند بود. (کلیله و دمنه ). اگر در معالجت ایشان برای حسبت سعی پیوسته آید و صحت و خفت ایشان تحری افتد اندازه ٔ خیرات آن که تواند شناخت . (کلیله و دمنه ).

مدت شش ماه می راندند کام

تا بصحت آمد آن دختر تمام .

مولوی .

برای مطالعه بیشتر در خصوص صحت میتوانید معنی صحت در لغت نامه دهخدا را بخوانید.

 

صحت آبگرم یا ساعت آبگرم؟

شکل صحیح این عبارت صحت آبگرم است، نه ساعت آبگرم. ولی در تداول عامه از ساعت آبگرم استفاده میشود که کاملا اشتباه است. این عبارت به مرور زمان و بر اثر کم دقتی شنیداری به صورت ساعت آبگرم هم شنیده و به کار برده شده است. اما حالت صحیح و درست آن صحت آبگرم است که در ادامه هم مفهوم و کاربرد این عبارت را بررسی خواهیم کرد. 

 

مفهوم و کاربرد صحت آبگرم

زمانی که شخصی از شنا یا حمام  بیرون آمده است برای آرزوی سلامتی و تندرستی برای آن شخص از عبارت صحت آبگرم استفاده میشود. 

همچنین در برخی مطالب دیگر آمده است که:

خوشا آب گرم به کسی گویند که تازه از گرما به بیرون آمده

در واقع زمانی که شخصی را در حال بیرون آمدن از گرمابه و یا حمام مشاهده میکنیم با استفاده از این جمله برای او عافیت و سلامتی میطلبیم.

و معمولا در جواب این جمله هم میگویند: سلامت باشید و یا عمر و عزت شما فراوان باشد.

در واقع صحت آبگرم همان عافیت باشد خودمان است.

جمع بندی

در این مقاله عبارت صحت آبگرم یا ساعت آبگرم را بررسی کردیم، به معنی صحت پرداختیم و کاربرد و مفهوم اصطلاح صحت آبگرم را گفتیم. در عبارت صحت آبگرم کلمه صحت درست است به معنی سلامتی و عافیت اما به اشتباه از کلمه ساعت گاهی اوقات در این عبارت استفاده میشود که به دلیل اشتباه شنیداری و یا گفتاری در بین مردم است . صحت آبگرم عبارتی برای آرزوی سلامتی و تندرستی است و در زمانی که شخصی از حمام بیرون آمده باشد به کار میرود. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم با سری مقالات بسته کلمات به آگاهی بیشتر از زبان و ادبیات فارسی پرداخته و معانی و مفهوم و ریشه ضرب المثل ها را بررسی خواهیم کرد، اگر شما هم ضرب المثل یا عبارت خاصی مد نظر دارید برای ما بنویسید تا در مقالات بعدی معنی، ریشه و مفهوم آن را بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید