مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی

خانه » بلاگ » مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی

فهرست عناوین

مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی

من سبحان رئوفی قصد دارم در این یادداشت درباره مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی و مواردی که مربوط به مشاوره و خانواده و مشاوره های روانشناسی میشود با شما صحبت کنم.

 

خانواده مهم ترین دارایی ماست

 

به راستی در زندگی انسان، هیچ موردی با اهمیت تر از وجود خانواده نیست و

اگر بتوانیم خانواده خوبی داشته باشیم، مقدار زیادی از مسیر خوشبختی را طی کرده ایم.

انسان نیاز های بسیاری دارد برای اینکه زندگی کند و نیاز به خانواده از پایه ای ترین نیاز های بشری است. اما نیاز هایی هم در انسان وجود دارد که برای بهتر زندگی کردن نیاز به آنها دارد و باز هم نیاز روابط اجتماعی و خانواده، پر رنگ ترین نیاز بشر برای بهتر زندگی کردن است.

بهترین کارهای که انسان در طول تاریخ انجام داده است به خاطر خانواده بوده است و بدترین کارها را نیز به انگیزه خانواده انجام داده است. بسیاری از جنگ ها برای بنیان خانواده اتفاق افتاده است و بسیاری از آبادی ها و سازندگی ها هم برای خانواده و بهتر زندگی کردن انجام شده است.

اگر بخواهم همینطور در مورد اهمیت خانواده ادامه دهم، میتوانم ساعت ها بنویسم اما این مقدمه کوتاه را از من قبول کنید تا به اصل مطلب که مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی است برسیم…

 

چرا به مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی نیاز داریم؟

 

همه ما میخواهیم شاد و خوشبخت باشیم اما چطور ؟… فرض کنید صاحب یک زمین هستید و میخواهید یک برج بزرگ در آن بنا کنید. چطور اینکار را انجام میدهید؟

حتی اگر خودتان مهندس هم باشید، باز هم محض احتیاط به مهندسان دیگر و متخصصین این امر رجوع میکنید، تا مبادا اشتباه کنید و سرمایه تان را به جای اشتباهی قرار دهید.

فرهنگ مشورت در درون تمام ما آدمها وجود دارد

این حقیقت است که همه ما فرهنگ مشاوره گرفتن را در درون خودمان داریم. میدانید چرا؟ چون میدانیم که نمیدانیم…. وقتی به این موضوع واقف باشیم که “نمیدانیم” برای اینکه از ضرر و مشکلات جلوگیری کنیم به مشاور آن موضوع مراجعه میکنیم.

در مورد اهمیت خانواده صحبت کردیم که مهم ترین دارایی ماست!

در مورد این هم گفتیم که اگر درباره موضوعی ندانیم به مشاور مراجعه میکنیم!

پس چطور درباره مسائل خانواده به مشاور خانواده و متخصص آن رجوع نمیکنیم؟؟؟؟؟؟

اگر قلب مان درد بگیرد، همه میگویند:

  • سریع برو آزمایش بده…
  • سریع برو دکتر…
  • فرش زیر پات رو بفروش برو دکتر خارج از کشور…
  • قلب که شوخی نیست، برو پیش بهترین متخصص…
  • همین الان اقدام کن تا دیر نشده…

کمتر آدمی پیدا میشود که بگوید، چیزی نیست بابا.. درست میشه… غصه نخور… بیا این قرص رو بخور خوب میشی… چرا که آدم ها میدانند که “نمیدانند” و نباید تجویز اشتباه کنند و اگر متخصص نیستند، نباید نظر تخصصی بدهند. چراکه اگر نظر اشتباهی بدهند فاجعه به بار می آورند…

حالا اگر با همسرمان به مشکل بخوریم، همه میگویند:

  • درست میشه…
  • یه کم کم محلی کن، خودش میاد سمتت…
  • از این قرص های افزایش قوا بگیر، تمام مشکلاتتون حل میشه…
  • همسرت باید دست به سر کنی تا بتونی زندگی کنی…
  • دعوا نمکِ زندگیه…
  • همه زندگی ها دعوا دارن…
  • طلاق بگیر، برو زندگیتو کن بابا، حوصله داریا…
  • باید از این زندگی بیای بیرون
  • بهت احترام نمیزاره؟ تو هم بی احترامی کن تا بفهمه تو چی میکشی…
  • ….

از این نظرات کارشناسی از عوام میشنویم که با یک جمله میخواهند درباره زندگی دو انسان قضاوت کنند. این موضوع برای چه اتفاق می افتد؟ همه ی این صحبت ها و نظرات کارشناسی این افراد به این خاطر است که خیال میکنند:

میدانند

همه ما میخواهیم شاد و خوشبخت باشیم… و برای این امر باید بتوانیم از مانعِ مشکلات و تعارض های زندگی مشترک رد بشویم و به مقصد که خوشبختی باشد برسیم.

برای اینکه این موانع را از میان برداریم لازم است که به متخصص این امر که همان کارشناس یا مشاور خانواده است، رجوع کنیم.

مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی شاخه ای از روان شناسی کاربردی است که در آن افراد یاد میگیرند که چطور میتوانند به افراد سالم از نظر روانی کمک کنند تا زندگی بهتری را تجربه کنند.

 

مشاور خانواده و مشاور روانشناسی کیست؟ و فرق آن با مربی، مشورت دهنده و رهبر… چیست؟

تعریفی که از مشاور خانواده در جامعه میشود تعریفی باز است و این در حالی است که در این رشته تخصصی انواع مختلفی وجود دارد که لازم در این باره توضیح داده شود. البته انواع مختلفی از راهنمایی وجود دارد که چون محل بحث ما نیست به همین خلاصه ذیل کفایت میکنیم.

مشاور خانواده: فردی است که حداقل کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی یا روان شناسی عمومی را دارد. این افراد را معمولا میتوانیم در دفاتر مشاوره که از سوی سازمان نظام پزشکی تایید میشوند، پیدا کنیم. این افراد وظیفه دارند تا مخاطب را راهنمایی کنند تا به مقصود خودش برسد. توجه کنید که از واژه راهنمایی استفاده کردم و دلیل این امر این است که اصلا پایه مشاوره بر مشورت دادن است و اگر از “مشورت دادن” خارج شود و به “تعیین تکلیف” برسد دیگر از حیطه مشاوره دادن خارج شده است و وارد حوزه دیگری که در ادامه می آید میشود.

بنابراین هیچ مشاوری حق این را ندارد که بگوید اینکار را انجام بده یا آن کار را انجام نده. مشاور خانواده فقط میتواند با توجه به علمی که دارد بهترین راهنمایی را به مراجع بکند و راه های روبروی مراجع را به او نشان دهد.

رهبری ، مربی گری یا منتوری: رهبر یا به تعبیری منتور به کسی میگویند که ما به او در موضوعی که او تخصص دارد رجوع میکنیم. رهبر در موضوعی متخصص است و هر راهنمایی میتواند به ما بکند. تنها شخصی که میتواند برای ما “تعیین تکلیف” کند و حرف او لازم است که اجرا شود، رهبر است. رهبرها بیشتر در مواردی راهگشا هستند که مشاوره یا مشورت، کار گشا نیست.

مشورت دهنده: مشورت دهنده کسی است که میتواند با راهنمایی های درست ما را به مسیری درست راهنمایی کند. هر شخصی با هر مدرکی میتواند به ما مشورت دهد تا بتوانیم انتخاب درستی داشته باشیم. این افراد به نوعی تسهیل کننده و راهبر هستند که به ما کمک میکنند که دچار اشتباه نشویم. کار این افراد این است که به نوعی پا در میانی کنند بین ما و مقصدی که آنها فکر میکنند درست است.

عقل حکم میکند که ما برای فرار از خطر و قرار گرفتن در مسیر نادرست ، مشورت بگیریم و همچنین در فرهنگ ما و در دین ما توصیه بسیاری به مشاوره گرفتن شده است که اگر مایل به مطالعه هستید توصیه میکنم به این مقاله رجوع کنید.

 

ما اگر مجبور شویم به مشاور خانواده و روانشناسی رجوع میکنیم!

 

ما رفتار عجیبی داریم، یادتان هست در همین مقاله درباره کسی که بیماری قلبی پیدا میکند، صحبت کردیم و گفتیم که اطرافیان وی برای او چه نسخه هایی می پیچند . حالا به رفتار خودمان را در مواجهه با مشکلات و تعارضات بشتر توجه کنیم. اکثر مراجعه ها به روان شناسان و مشاوران خانواده زمانی است که خانواده ها به مشکل رسیده اند و چاره ی دیگری جز مراجعه به مشاور خانواده را ندارند. توجه کنید چاره ای دیگر جز مراجعه به مشاور خانواده ندارند… در صورتی که باید برعکس این موضوع باشد. مشاوره نقش مهمی در زندگی ما و کیفیت روابط در خانواده دارد. باید به آن توجه کنیم و وقتی که لازم و ضروری است که مشاور خانواده مراجعه کنیم.

نقش مشاور خانواده را دست کم نگیریم

مشاوره و مراجعه به روان شناس برای کسانی که مشکل روانی دارند یا دچار اختلال رفتاری هستند نیست و این تفکر غلط در بستر جامعه وجود دارد که “مگه دیوونه ام که برم پیش روان شناس؟…” در حالی که اتفاقا مشاوره برای افراد سالمی است که میخواهند زندگی بهتری را تجربه کنند.

مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی فقط برای نجات زندگی مشترک از مرگ یا طلاق نیست، برای بهبود و بهتر شدن زندگی های خوشبخت و سالم نیز هست. باید تلاش کنیم که همیشه بهتر زندگی کنیم و هیچوقت قانع نباشیم به هر اندازه ای که شاد و خوشبخت هستیم، چرا که

خانه ی خوشبختی، سقف ندارد

اگر احساس میکنید که خوشبخت و شاد هستید هم باید به مشاور خانواده رجوع کنید و بپرسید که چطور میتوانیم بهتر زندگی کنیم؟… ما همیشه از نظر فیزیکی در حال رشد هستیم، باید این رشد را در روان خود نیز وارد کنیم و تمام تلاشمان را کنیم تا زندگی بهتری داشته باشیم.

 

مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی
مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی

 

مشاور خانواده و مشاور روانشناسی در چه زمینه هایی وجود دارد؟

 

شاید سوال کنید که در چه مواردی میتوانیم به مشاور خانواده رجوع کنیم اساسا در چه موارد و موضوعاتی ، مشاور میتواند میتواند به ما کمک کند؟

مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی میتواند در زمینه های مختلفی به ما کند… (در ویکی پدیا بخوانید)

زمینه هایی مانند: مشاوره درباره اختلافی که بین همسران صورت میگیرد – مشاوره در رابطه با تعارضات و خواسته های زندگی زناشویی – مشاوره درباره توانایی های هر فرد و خانواده – مشاوره نوجوانان و سن بلوغ – مشاوره درباره اختلاف فرهنگی با همسر – مشاوره درباره مسائل جنسی و زناشویی – مشاوره برای رفع اختلاف سلیقه ها و ارتقای سطح تعامل بین زوجین – مشاوره تحصیل یا ادامه تحصیل هر کدام از همسران – مشاوره در موضوعات خیانت و دیگر خواهی زوجین – برگزاری کارگاه های آموزشی و محصلات دانلودی آموزشی – مشاوره بای بهتر زندگی کردن – مشاوره قبل از ازدواج – مشاوره دوران بارداری و رفع مشکلات روحی و روانی آن – مشاوره درباره ناامیدی و بعضا خودکشی همسران – مشاوره درباره اعتیاد همسر – مشاوره درباره تحمل غم مرگ هر یک از زوجین یا بستگان ایشان و… اینها خلاصه ای از مواردی است که میتوان در رابطه با آنها به مشاور مراجعه کرد.

در مواردی مانند پذیرش شرایط، گرفتن تصمیم درست، بهبود فردی و انواع مشاوره های که به خانواده مربوط باشد میتوان به مشاور خانواده رجوع کرد.

 

مشاوره خانواده روانشناسی تلفنی و غیر حضوری یا حضوری؟

اگر از من سوال کنید که مشاوره حضوری را پیشنهاد میکنید یا مشاوره غیر حضوری (مشاوره تلفنی – مشاوره تلگرامی – مشاوره به صورت وبینار و آن لاین )؟ بدون شک میگویم که تاثیری که در مشاوره حضوری وجود دارد به مراتب بیشتر است از اثری که در مشاوره غیر حضوری به هر شکل وجود دارد.

اثری که در کلام و حضور، وجود دارد در هیچ نوع و روش دیگری وجود ندارد

 

کدام مشاوره خانواده یا مشاوره روانشناسی بهتر است؟

از آنجایی که در هر قشری افرادی هستند که با علم ناقص خود، اعتبار آن حرفه را زیر سوال میبرند، درباره مشاوران و توصیه کنندگان نیز این مورد وجود دارد.

برای اینکه در دام این مشاوران گرفتار نشویم، لازم است درباره ویژگی های یک مشاور خوب اطلاعات کسب کنیم.

مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی ایی میتواند موفق عمل کند که از علومی مانند شخصیت شناسی اطلاع کامل داشته باشد. مشاور باید به مراجع حس آرامش بدهد تا مراجع بتواند فضا صحبت را امن ببیند و حرف اصلی خود را بزند.

مشاوره طبق ایده ی مغز قدیم و جدید لازم است که با مراجع برخورد اولیه مناسبی داشته باشد که اصطلاحا به آن یخ شکنی اولیه میگویند.

مشاور باید با سوالات فوق العاده خوب به مراجع کمک کند تا ایده و جواب را از خودش بیرون بکشد، چرا که

بهترین جواب برای سوال مُراجع در ذهن خود است

به قول دکتر علی صاحبی، استاد عزیزم: ما به عنوان یک کوچ نقشِ کسی را داریم که کمک میکند تا مادری که باردار است وضع حمل کند. ایشون معتقد بود، ما قرار نیست به مراجع جوابی رو ارائه بدیم که خودمون اون جواب رو میپسندیم، ما فقط به او کمک میکنیم تا نوزاد خود را به دنیا آورد.

مشاور باید گوش دادن فعال را مهم ترین کار خودش بداند، مراجع به او رجوع نکرده که سخنان مشاور را بشنود او آمده تا راهنمایی ها را بشنود، نه سخنرانی ها را .

مشاور باید خارج از هر گونه تعصبات مذهبی و قومی به مراجع و مسئله اش نگاه کند تا خدای نکرده دچار خطای شناختی نشود.

مشاور باید از پیش داوری و قضاوت جلوگیری کند. باید راز دار و بی ریا باشد تا قابل اعتماد مراجع باشد.

مشاور، امینِ مراجع است

باید به نقاط قوت توجه کند و سعی کند با سوالات خوبی که میپرسد،  مراجع را به نقاط قوت خود حرکت دهد.

 

آیا حرف مشاور خانواده قطعیت دارد؟

باید به این موضوع توجه کنیم که حرف مشاور برای ما قطعیت ندارد و مسئولیت صد در صد زندگی با خود ماست.

این انتخاب های ماست که تعیین میکند چطور زندگی کنیم و نباید مسئولیت زندگی خود را گردن دیگران بیاندازیم.

از آنجایی که ما انسان هستیم و هر انسانی با دیگری متفاوت است، کلا هیچ نظریه ای در روانشناسی قطعیت ندارد و این ما هستیم که تعیین میکنیم کدام نظریه روانشناسی میتواند به ما کمک کند.

مسئولیت صددرصد انتخاب های ما با خود ماست

بنابراین حرف مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی فقط میتواند به ما کمک کند تا مسیر را درست تشخیص دهیم.

 

من سبحان رئوفی در این مقاله درباره مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی با شما صحبت کردم، امیدوارم که براتون مفید بوده باشه. حتما نظرتون رو با من به اشتراک بزارید. حالِ زندگی تون خوب…

 

دیدگاهتان را بنویسید