آشنایی با همسرداری در اسلام

خانه » بلاگ » آشنایی با همسرداری در اسلام

فهرست عناوین

آشنایی با همسرداری در اسلام

در این مقاله سعی داریم به آشنایی با همسرداری در اسلام بپردازیم. مطالب این مقاله برگرفته از کتاب  همسرداری آیت الله ابراهیم امینی است. در ابتدا اهداف ازدواج از دیدگاه اسلام  را بررسی می کنیم.

آشنایی-با-همسرداری-در-اسلام

  همسرداری آیت الله ابراهیم امینی

اهداف مادی همسرداری در اسلام

ازدواج نیاز طبیعی هر انسان است و فواید و آثار مهمی را در پی داری که اهم آنها عبارتند از :

  1. نجات از سرگردانی و بی پناهی:انسانی که ازدواج نکرده مانند کبوتری بی آشیانه است که به وسیله ی ازدواج خانه و آشیانه و پناهگاه خود را می یابد ، شریک زندگی و مونس و محرم و مدافع و یاور می یابد.
  2. ارضای غریزه جنسی:ارضای درست غریزه ی نیرومند جنسی یک نیاز طبیعی است که باید به آن پاسخ داده شود و گرنه ممکن استرپیامدهای منفی جسمی و اجتماعی داشته باشد.
  3. تداوم نسل:ثمره یازدواج وجود فرزند است که باعث تحکیم بنیاد خانواده و آرامش و دلگرمی زن و شوهر خواهد بود.

احادیث :

خداوند در قرآن سوره ی روم آیه ی ۲۱ می فرماید:

و از آیات خدا این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی را آفرید تا با آنان انس بگیرید و …

پیامبر اسلام (ص) فرمود:

در اسلام بنایی برپا نشد که بهتر از ازدواج باشد.

و در جایی دیگر می فرماید:

هر کسی می خواهد از سنت من پیروی کند باید ازدواج کند. به وسیله ی ازدواج ، فرزند بیاورد(و تعداد مسلمانان را زیاد گردانید)که من در قیامت با کثرت شما به امت های دیگر مباهات و افتخار کنم.

امیرالمومنین(ع) فرمود:

ازدواج کنید که سنت رسول خداست.

امام رضا فرمود:

هیچ کس فایده ای به دست نیاورد که بهتر از همسر شایسته باشد. همسریکه وقتی به او نگاه می کند شادمانش می گرداند و در غیاب او خود و مال او را حفظ می کند.

هدف معنوی همسرداری در اسلام

آنچه گفته شد آثار و منافع مادی و حیوانی ازدواج بود. این گونه منافع  را نمی توان هدف اصلی ازدواج انسان  دانست.

مقام انسان والاتر از این گونه کارهاست. انسان آمده تا با علم و عمل صالح و اخلاق نیک،نفس خود را پرورش دهد.

بنابریان هدف اصلی ازدواج انسان را در این برنامه باید جسنجو کرد. هدف یک انیان دین دار  ازدواج باید این باشد که با همکاری همسرش بتواند نفس خود را از گناهان و بدی ها و اخلاق زشت پاک کند و با عمل صالح و اخلاق نیک پرورش دهد تا به مقام والای انسانیت و تقرب به خدا برسد.

احادیث:

رسول خدا (ص) فرمود:

هر کس که ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده است.

امام صادق (ع) فرمود:

دو رکعت نمازی را که افراد متاهل بخوانند، از هفتاد رکعت نمازی که افراد غیرمتاهل بخوانند افضل است.

آشنایی با همسرداری در اسلام

وجود همسر دین دار و موافق ، در امکان انجام وظیفه و عمل به واجبات و مستحبات و ترک محرمات و مکروهات، و دارای اخلاق نیک و اجتناب از اخلاق زشت،نقش بسیار مهمی ایفا میکند.

انسان دین دار ، همسرش را به خی و صلح دعوت می کند و انسان لاابالی و بد اخلاق همسرش را به فساد و بد اخلاقی می کشد و از هدف مقدس انسانیت دور می سازد. به مرد و زن سفارش شده است که به هنگام ازدواج، ایمان و دین داری و اخلاق را شرط اساسی در انتخاب همسر بدانند.

احادیث:

رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید:

خداوند عز وجل_فرموده است : وقتی اراده کنم که تمام خوبی های دنیا و آخرت را برای شخص مسلمانی جمع کنم،به او قلبی خاشع و زبانی ذاکر و بدنی که بر بلاها صابر باشد عطا می کنم و همسر مومنی به او می دهم که هرگاه به او نکاه کند خشنودش سازد و در غیاب ، حافظ نفس خویش و مال او باشد.

شخصی به رسول خدا (ص)عرض کرد: همسری داریم که به هنگام ورود به خانه به استقبالم می آید و به هنگام خروج بدرقه ام می کند.هنگامی که مرا اندوهناک یافت در دل جویی می گوید:”اگر درباره ی رزق و روزی می اندیشی غصه نخور که خدا ضامن روزی استو اگر در امور آخرت می اندیشی ، خدا اندیشه و اهتمام تو را زیاده گرداند ” . پس رسول خدا فرمود :

خدای را در این جهان، عمال و کارگزارانی است و این زن از عمال خداست. چنین همسری نصف اجر یک شهید را خواهد داشت.

امیرالمومنین (ع) نیز چنین هدف بزرگی را در نظر داشت که درباره یحضرت زهرا(س) فرمود:

بهترین کمک است در راه خدا.

در تاریخ چنین آمده ایت که رسول خدا (ص) روز بعد از عروسی حضرت علی و حضرت زهرا برای تبریک و احوال پرسی ، به منزل آنان تشریف فرما شد . از حضرت علی پرسید : همسرت را چگونه یافتی؟ گفت: زهرا را بهترین کمک برای اطاعت خدا یافتم. آن گاه از حضرت زهرا پرسید: شوهرت را چگونه یافتی؟ گفت : بهترین شوهر است

امیرالمونین(ع) در این جمله ی کوتاه هم بانوی شایسته و نمونه ی اسلام را معرفی فرمود و هم هدف اساسی و اصلی ازدواج را بیان کرد.

در این مقاله به آشنایی با همسرداری در اسلام پرداختیم و اهداف اصلی ازدواج از منظر اسلام را نیز بررسی کردیم

 

دیدگاهتان را بنویسید