نقش مهم داستان در سخنرانی

خانه » بلاگ » نقش مهم داستان در سخنرانی

فهرست عناوین

نقش مهم داستان در سخنرانی

 

در این مقاله در مورد نقش مهم داستان در سخنرانی و ابعاد مختلف آن صحبت می شود تا بتوان از این ابزار خیلی خوب استفاده لازم را برد.

داستان در سخنرانی تاثیر بسیار زیادی دارد و همه سخنران های حرفه ای از داستان های مختلفی در طول سخنرانی خود استفاده می کنند. اگر می خواهیم که یک سخنران حرفه ای را داشته باشیم حتما باید از داستان به صورت اصولی استفاده کنیم.

در این مقاله قصد داریم نکاتی رو بگوییم که کمک می کند داستان در سخنرانی را بهتر به کار ببریم.

 

چرا باید از داستان در سخنرانی استفاده کنیم؟

 

اگر از داستان در سخنرانی استفاده نکنیم این اتفاقات رخ می دهد:

  • مخاطب خسته می شود.
  • صحبت ما تاثیرگذاری لازم را ندارد.
  • ریتم سخنرانی تکراری می شود.
  • موضوعات کمتری در ذهن مخاطب باقی می ماند.

اگر به طور صحیح در از داستان در سخنرانی استفاده کرد می توانیم از این مزایا بهره ببریم:

  • جلب توجه مخاطب را خواهیم داشت.
  • محتوا از ریتم عادی و خسته کننده خارج می شود.
  • صحبت های ما جذابتر می شود.
  • یک داستان جالب می تواند مدت ها در ذهن مخاطب باقی بماند.
  • نشانه حرفه ای تر بودن و تسلط بیشتر ماست.

 

داستان سرایی؟‍!

 

قرار نیست که ما داستان سرایی کنیم و فقط می خواهیم یک سری داستان ها از خودمان یا افراد دیگر را به شیوه جذاب برای مخاطب بیان کنیم.

برای داستان سرایی نیاز به یک سری مهارت های مختلف است و به سادگی نمی توان آن را انجام داد. حتی کتاب هایی هم که می خوانیم، بعضی از آنها کاملا به صورت داستانی هستند و بعضی از آنها به این صورت نیستند. باید اشاره کرد که مطمئنا کتاب ها اول وقت و انرژی بیشتر می برند.

برای داستان در سخنرانی هم قصد نداریم یک کار خیلی تخصصی مثل داستان سرایی را پیش بگیریم و فقط قصد داریم که داستان های خوبی را برای بهتر شدن سخنرانی ارائه کنیم که هر چند آنها هم نیاز به حرفه ای شدن دارند، ولی به این صورت نیست که هر کسی نتواند این مهارت را بدست بیارد.

این مقاله را بخوانید :

چگونه ترس از سخنرانی را مدیریت کنیم؟

شروع سخنرانی با داستان

 

داستان در سخنرانی می تواند یکی از بهترین روش ها برای شروع سخنرانی باشد. یک داستان در شروع سخنرانی باعث می شود که مخاطب تمام حواسش به ما برود و در ادامه با دقت بیشتری به صحبت های ما گوش کند.

سخنران های حرفه ای حتی از اتفاقات روزمره خودشان داستان درست می کنند.  به طور مثال، قبل از شروع سخنرانی یک اتفاقی بدی برایشان افتاده است. افرادی عادی این اتفاق را به عنوان بدشانسی و تهدید در نظر می گیرند، اما سخنران حرفه ای می تواند این تهدیدها را به فرصت تبدیل کند و همان اتفاق بد یا غیر منتظره را تبدیل به یک داستان برای شروع یا بدنه سخنرانی کند.

با توجه به اهمیت این موضوع باید از قبل لیست داستان هایی را مشخص کرد که در سخنرانی های مختلف می توان استفاده کرد.

 

داستان شخصی

 

یک روش خوب برای داستان در سخنرانی این است که داستان های شخصی خود را بیان کنیم. در طول زندگی ما اتفاقات مختلف زیادی می افتد و جدا از اینکه خوب یا بد هستند، می توان از آنها در سخنرانی های خود استفاده کرد.

به طور مثال شما یک مکان زیبا را می بینید و یک سری اتفاق می افتد و این در ذهنتان باقی می ماند. بهترین کار این است که همان موقع آن اتفاق را در دفتر یادداشت ثبت کرد تا اینکه در آینده برای محتوای سخنرانی های خود استفاده کرد.

 

نحوه بیان داستان در سخنرانی

 

باید توجه کنیم که قرار نیست که داستان در سخنرانی حالت روخوانی از یک نوشته بی روح باشد! حتی با صحبت عادی سخنرانی هم باید متفاوت باشد. داستان در سخنرانی باید به صورت هیجان انگیز و احساسی تعریف شود تا بتواند احساس مخاطب را درگیر کند و مجذب آن شود.

اینکه چه طور داستان در سخنرانی را میتوان تصویرسازی کرد هم خیلی مهم است. مخاطبی که داستان ما را می شنود، در حال تصویرسازی در ذهنش است و دقیقا شخصیت و مکان ها را تصور می کند و باید دقت کرد که چه طور آنها را بیان می کنیم.

 

مرتبط بودن داستان به موضوع سخنرانی

 

وقتی یک داستان در سخنرانی تعریف می شود باید کاملا مرتبط به موضوع سخنرانی و تکمیل کننده آن باشد. در اصل، باید از قبل این مشخص باشد که این داستان در کدام قسمت سخنرانی و با چه هدفی مطرح می شود.

یک داستان در سخنرانی می تواند آنقدر به زیبایی مطرح شود که بعد از آن کل سخنرانی را تحت تاثیر قرار دهد و محتوای سخنرانی حول آن بچرخد. پس باید دقت کرد که چه داستانی را در چه جایی می گوییم و یک برنامه عالی برای آن طراحی کرده باشیم.

البته بعضی وقت ها ممکن است داستان های کاملا طنزی مطرح شود که بحث آن ها جداست و بحث طنز در سخنرانی است. در این مواقع مشکلی ندارد که مرتبط با سخنرانی نباشد و فقط یک داستانی به صورت بداهه گفته شود که ریتم عادی سخنرانی شکسته شود.

 

از داستان در سخنرانی چه مقدار استفاده کنیم؟

 

فکر می کنم با توجه به مطالب عنوان شده، اهمیت زیاد داستان در سخنرانی را دانسته باشیم. شاید این سوال پیش بیاید که چه مقدار باید از داستان در سخنرانی استفاده کنیم؟

جواب این است که به جز در ابتدای سخنرانی که داستان می تواند خیلی مهم باشد، در طول کل سخنرانی هم باید داستان های مختلفی را در نظر داشته باشیم که اگر آنها را خوب بیان می کنیم، هر چه قدر بیشتر باشند بهتر است و اینطور نیست که یک عدد مشخص در نظر گرفت.

 

دیدن سخنرانی های حرفه ای

 

یک روش خوب برای اینکه بتوانیم داستان در سخنرانی را بهتر به کار ببریم این است که دائما سخنرانی های حرفه ای مختلفی را ببینیم که در آنها از داستان خیلی خوب استفاده می کنند.

پیشنهاد می کنیم ویدئوهای سایت TED را مشاهده کنید که معمولا در آنها سخنران ها به صورت حرفه ای از داستان در سخنرانی استفاده می کنند و می توان از آنها نکات زیادی را یاد گرفت.

به طور مثال در این سخنرانی TED از همان ابتدا با داستان شروع می شود و سخنران از داستان های شخصی خود خیلی عالی برای موضوع سخنرانی استفاده می کند و در نهایت مفهوم خود را به بهترین شکل منتقل می کند.

 

جمع بندی

اهمیت داستان در سخنرانی مشخص است و باید این موضوع رو جدی گرفت که داستان های مختلفی را به شکل جذاب در شروع سخنرانی و بدنه سخنرانی به کار گرفت و مخاطبان را بتوانیم مجذب خود کنیم. شما از تجارب خود در خصوص داستان در سخنرانی برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید