معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام

خانه » بلاگ » معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام

فهرست عناوین

در این مقاله قرار است درباره معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام با هم صحبت کنیم.

اسلام دین کاملی است و بنابراین توصیه های بزرگان آن نیز میتواند برای ما راهنما باشد و ما را در بهترین مراحل زندگی راهنمایی کند.

ازدواج یکی از بزرگترین تصمیمات در زندگی انسان است و در این مقاله فرصت آن نیست که در مورد ارزش ازدواج صحبت کنیم، چرا که اینجا هستید تا در مورد معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام مطلب بخوانید.

 رسول خدا (ص) می فرماید:

ارزش و قداست هیچ چیز در پیشگاه خدا ، به اندازه ازدواج نیست.

اما از مقدمات که عبور کنیم، تصمیم دارم که معیارهای را که اسلام و ائمه درباره همسر مناسب و ازدواج گفته اند را به صورت خلاصه و تیتروار برای شما بیان کنم.

پیامبر اکرم (ص):

در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد، که نزد خدای عزوجل،

محبوبتر و ارجمند تر از ازدواج باشد.

 

جمله ای را در کتابی خواندم که خیلی مورد توجه من قرار گرفت:

فقط با کسی ازدواج کنید که دلتان میگوید

اما قبل از اینکه کسی را به خانه دل خود راه دهید

از پنجره عقل تمام منظره ها را نظاره کنید

تا بهترین ها را پس از تجزیه و تحلیل برگزینید…!

درست است که باید به حرف دلمان گوش دهیم، اما باید تصمیم درستی بگیریم تا دلمان هم راضی باشد.

پیامبر اکرم (ص): بهترین ازدواجها ها آن است که آسان تر انجام گیرد .

در ادامه صفاتی را که اسلام برای انتخاب همسر گفته است را با هم بررسی میکنیم تا بتوانیم به یک انتخاب درست برسیم.

 

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام

در این بخش سعی میکنیم به صورت خلاصه فقط ویژگی ها را ذکر کنیم و توضیح مختصر از ملاک های انتخاب همسر از دیدگاه اسلام، بدهیم تا شما عزیزان بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام: مومن

از بارزترین صفاتی که اسلام برای انتخاب همسر ذکر میکند این است که همسری را انتخاب کنید که با ایمان باشد. اما اسلام میگوید که همسری با ایمان برای خودتان انتخاب کنید و از طرفی هم میگوید که ایمان افراد را فقط خداوند میتواند تشخیص دهد… پس:

از کجا بدانیم که چه کسی با کسی ایمان است؟

درست است که اسلام اینطور میگوید اما باید بدانیم آدم ها را آنقدری که لازم است میتوانیم بشناسیم. یعنی چه؟ یعنی اینکه اگر به کسی نگاه کنید و ویژگی های ظاهری او شما را به این نتیجه او با ایمان است. این کافی است تا درباره او بگویید که او با ایمان است.

نیازی نیست که ایمان سنج بیاورید و کسی را در بوته آزمایش ببرید و حتما اطمینان حاصل که او با ایمان است. همین که به قولی ظاهرالصلاح باشد و ظاهرا دین دار باشد کافی است.

از ملاک هایی که برای با ایمان بودن بودن او میتوانید بسنجید این هست که آیا با شما در همراهی در دین خدا همراهی میکند؟ آیا میتوانید با او دیندار تر باشید؟ آیا شما را به یاد خدا میاندازد؟ وقتی با او هستید به حدود خدا فکر میکنید؟ و ….

از طرفی هم باید هم سطح شما باشد، توجه کنید که نمیتوانید خودتان غیر مذهبی باشید اما توقع فردی با ایمان و مذهبی را داشته باشید. بعضی ها هستند که میگویند مذهبی نیستم اما دوس دارم که همسرم مذهبی باشه…. این افراد باید توجه کنند که باید تا جایی که میتوانند کسی را برای همسری انتخاب کنند که هم رتبه آنها باشد.

زن و شوهر قرار است که یک عمر در کنار هم زندگی کنند و اینکه این افراد از نظر اعتقادی با هم هم سطح باشند خیلی اهمیت دارد. همسران روی عقاید ، افکار و باورهای همدیگر تاثیر گزار هستند.

و الطیبات للطیبین و الطیبون للطیبات

زنان پاک از آن مردان پاک و مردان پاک از آن زنان پاکند

 

مقاله آشنایی با همسرداری حضرت فاطمه (س) را خوانده اید؟

 

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام:صالح

از مهم ترین ویژگی هایی که اسلام برای انتخاب همسر آورده است این است که، شایسته باشد و به قولی در راه خدا باشد. همسری را برای خودتان انتخاب کنید که صلح دوست و برای همه آرامش و میخواهد و همیشه به دنبال صلاحی است که خداوند برای انسان طرح کرده است.

ملاکی که اسلام برای انتخاب همسر میگوید این است که صالح باشد… این :صالح: در مقابل کسی است که اهل سازش نیست و به دنبال درگیری و دعوا است.

 

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام:مهربان

اگر میخواهید همسری برای خودتان انتخاب کنید، توجه داشته باشید که همسر باید با محبت باشد، در حدیثی داریم که

آیا دین اسلام، چیزی جز محبت است؟

حقیقتا همین طور است که اسلام دین محبت است و مسلمان واقعی کسی است که محبت بسیاری از خود ابراز میکند. همسری را برای خودتان انتخاب کنید که محبت بسیاری دارد، به قدری که مثلا اگر برای تحقیق او رفته اید، بگویند که خیلی مهربان و با محبت است. اگر از او مهر و محبت دریافت نمیکنید، پس آن شخص نمیتواند برای شما گزینه ی مناسبی باشد.

پیامبر اسلام (ص) می فرمایند:

همانا برانگیخته شدم تا مکارم اخلاق را بین مردم زنده کنم .

در روایات وارده که حاکی از نظر اسلام و اهل بیت است احادیث بی نظیری داریم که توصیه بسیاری کرده اند که با خانواده خود مهربان باشید.

پیامبر اسلام (ص) می فرمایند:

بهترین شما نزد خداوند آن است که با خانواده خود مهربان تر باشد.

من از همه شما به خانواده ام مهربان تر هستم.

 

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام:شاکر

اسلام میگوید همسری را انتخاب کنید که بسیار شکر گزار باشد. شکر گزار کسی است که

در برابر احسان دیگران قدردان باشد

قدردان و شکرگزار زحمات شما باشد، کسی که شکر خداوند را به جا نیاورد، شکر خلق خدا را نیز به جا نخواهد آورد.. البته این جمله برعکس هم صحت دارد که میفرمایند کسی که شکر خلق خدا را نکند، شکر خدا را نیز نخواهید کرد.

البته یادآور میشوم که ما اینجا در حال حکم کردن در آینده کسی نیستیم، فقط اقوال را نقل میکنیم.

 

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام:قانع

همسری را برای خود انتخاب کنید که بلند پرواز باشد، اهل رشد کردن باشد، اما به قدر و حق خود قانع باشد. قانع به کسی میگویند که به هر آنچیزی که دارد رضایت دارد و به حق خود شکرگزار است.

قانع کسی است که به آنچه از خدا به او رسیده بعد از تلاش و کوشش خود، راضی است.

 

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام: غیور

همسری را انتخاب کنید که در مورد شما، خانواده و دارایی هایش غیرت داشته باشد. همسری که به شما اهمیت بدهد و برای شما ارزش قائل باشد. غیور کسی است که به آنچه که دارد اهمیت میدهید و اجازه نمیدهد دیگران به دارایی هایش دست اندازی کنند.

نسبت به دین خدا غیرت داشته باشد.

یعنی برای او اهمیت داشته باشد که چه دینی دارد و چرا از این دین دفاع میکند. کسی که در برابر دین خدا غیرت مند است، سعی میکند دین خود را حفظ کند.

نسبت به پاکی خود غیور باشد

گفتیم که نسبت به دارایی هایش غیرت داشته باشد که پاکی و عفت یکی از بزرگترین دارایی های ماست. زن یا مردی که غیور است، گناه نمیکند و سعی میکند که عفت خود را حفظ کند.

 

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام: کریم

همسر شما باید این ویژگی را داشته باشد که بخشنده و کریم باشد، کریم کسی است که بخشش و رحم زیادی دارد، کسی که اگر در مقابل او خطایی کنی، تو را میبخشد.

علی (ع) می فرماید:

بهترین همسر برای شما، انسان با فرهنگی است که آرام بخش بوده، حسن برخورد داشته باشد.

 

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام: زیبا

خوش چهره بودن و زیبا بودن از صفاتی است که همسر ایده آل شما باید داشته باشد. تعریف زیبایی و خوش چهره بودن کاملا به شما بستگی دارد.

فقط از نظر شما زیبا باشد

چهره او باید به دل شما بشیند، این تمام توصیه ایی است که میتوانم درباره خوش چهره بودن به شما کنم. چهره او باید از نظر خود شما زیبا باشد، فقط نظر شماست که تعین میکند، آن شخص برای شما زیباست یا خیر…

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

کسی که (فقط) به خاطر زیبایی زنی با او ازدواج کند، در او امور ناخوشایند خواهد دید .

البته باید حواستان باشد که در این دام نیوفتید …| دام زیبایی |… دامی که میتواند شما را از خوشبختی دور کند. باید همسر شما خوش چهره باشد اما لزومی ندارد شبیه بازیگران سینما یا خوانندگان معروف باشد، یا تمام فامیل بگویند او زیبا و خوش چهره است. یادتان باشد باید

به نظر شما زیبا باشد

 

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام: اصیل

اصیل باشد، و برای خودش قواعدی داشته باشد. اصیل باشد، یعنی ریشه داشته باشد. درختی را تصور کنید که محکم است و ریشه چندین ساله در خاک دارد و در مقابل درختی را تصویر کنید که چند روز است که کاشته شده است و حتی بادی هم میتواند آن را از زمین بکند…

اصیل یعنی: درختی چندین ساله باشد و ریشه عمیقی داشته باشد.

از خانواده هایی همسر بگیرید که ریشه ایی سالم و درست دارند. خانواده هایی که در دست خوش زمان تغییر نکرده اند.

 

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام: هم کفو

هم کفو بودن، این ویژگی یعنی همان که زوجین و خانواده های آنها هم رتبه باشند. هم رتبه در

  • کار و نوع شغل
  • درآمد ماهانه
  • جایگاه اجتماعی
  • محل زندگی
  • اصلیت نژادی
  • اعتقادات و باورها
  • وضعیت مالی و معیشتی
  • رسم و رسوم
  • سطح توقع ها و انتظارات
  • میزان درآمد
  • ….

تا جایی که امکان دارد بهتر است که این ویژگی ها نزدیک به هم باشد. اما این نکته را فراموش نکنید که همه اینها ترجیحات است تا شما بتوانید تصمیم بهتری بگیرید، نه اینکه سخت گیری کنید.

دچار کامل گرایی در انتخاب نشوید!

این مورد به این دلیل اهمیت دارد که وقتی دو نفر با هم ازدواج میکنند. فقط دو نفر نیستند که با هم ازدواج میکنند، بلکه دو خانواده هستند که با هم وصلت میکنند و فامیل میشوند. به قول قدیمی ها:

آش با جاشه

این مثال زیبا را میگفتند که کنایه از این است که اگر چیزی را قبول میکنی باید جوانب آن را نیز بپذیری. اگر شما پسر یا دختری را میپسندید، باید با خواهر و برادر و پدر و مادر و اقوام او هم رفت و آمد داشته باشید.

درست است که قرار نیست شما با مادر و پدر همسرتان زندگی کنید که این مسائل اهمیت داشته باشد، اما بیشتر از آن چیزی که فکر میکنید با آنها ارتباط خواهید داشت.

 

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام: اعتیاد

همسری را انتخاب کنید که اعتیاد به هیچ چیزی نداشته باشد. آدم های معتاد انسان هایی هستند که درگیر و بیمارِ عادتی شده اند که رهایی از آن خیلی برایشان سخت است. اگر با شخصی آشنا شدید که او اعتیاد دارد و قصد دارد که همسر شما باشد و قول میدهد که اعتیاد خود را کنار بگزارد… کمی مراقب باشید، ترک اعتیاد برای او سخت تر از آن است که به زبان میآورد.

 

خواندن مقاله رفتار با همسر سیگاری

 

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام: اهل یادگیری

همسری را انتخاب کنید که اهل یادگیری باشد و باهوش! همیشه علاقه مند باشد که یاد بگیرد. این مهم ترین ویژگی یک همسر خوب میتواند باشد که اهل یادگیری و کسب دانش باشد. همسری که توهم دانش ندارد و اهل یادگیری است، هر ویژگی بدی هم داشته باشد، اصلاح میکند، چون میداند که باید یاد بگیرد و انسان همیشه در حال یادگیری است. خلاصه اینکه به نظر من اگر شخصی این ویژگی را صددرصد داشته باشد، دیگر ویژگی ها را نیز در خودش خواهد داشت.

زندگی ساده نیست و پر از فراز و نشیب است، انسان باهوش میخواهد، انسان فهمیده میخواهد…

به حدیث زیر توجه کنید که حضرت علی (ع) میفرماید:

از ازدواج با احمق بپرهیزید،

زیرا زندگی با او بلاست و فرزندانش نیز تباه می شوند!

 

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام: سن ازدواج

در مورد سن ازدواج مقاله نوشته ام که توصیه میکنم حتما آن را مطالعه کنید. روی خط زیر کلیک کنید.

مطالعه مقاله بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج

اما در کل تناسب سنی از بزرگترین پیش نیازهای ازدواج است. انسان در مواقع مختلف سنی، جنبه های روانی و رفتاری متفاوتی دارد. مثلا احوال و دغدغه های یک کودک با احوال یک نوجوان یکی نیست.

هم فرکانس خودتان را پیدا کنید

اگر تفاوت سنی بسیاری بین شما و او باشد، این تنظیم بودن فرکانس را بهم میزند و برای شما مشکلات بسیاری به وجود میاورد. البته لازم به ذکر است که منظور ما از “سن” سن شناسنامه ایی نیست، بلکه سن افراد ویژگی های بسیاری دارد که در مقاله بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج بررسی کرده ایم.

 

اما در کل همه اینها بهتر است که در همسر آینده شما وجود داشته باشد اما نبود اینها شما را بدبخت نمیکند، همانطور که وجود این صفات در هر فردی، شما را خوشبخت نمیکند.

شما باید انتخاب کنید و شاید یکبار حق انتخاب داشته باشید، یا حداقل میتوانیم بگوییم که یکبار به این شکل حق انتخاب دارید…

درباره آشنایی با همسرداری در اسلام بخوانید

 

این صفات که به عنوان معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام برای شما گفته شد، میتواند شما را کمک کند که انتخاب بهتری داشته باشید، اما یادتان باشد که خداوند به همه فرصت داده است که پیشرفت کنند، بهتر باشند. پس شما هم به دیگران فرصت بهتر بودن بدهید.

عفت، پاکی و پاکدامنی، وفای به عهد داشتن، ملزم بودن به امر به معروف و نهی از منکر، امانتدار بودن ، رعایت حقوق دیگران را کردن، اجتناب از ظلم و تعدی به حقوق دیگران، رعایت حجاب، اجتناب و دوری از نامحرمان، نجابت، حیا و …. از جمله ملاک هایی است که اسلام برای انتخاب همسر میاورد.

امیدوارم که انتخاب خوبی داشته باشید و همیشه خوشبخت باشید.

#حال_زندگیتون_خوب

سبحان رئوفی هستم و شما مقاله معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام را مطالعه کردید، لطفا نظرتون رو برام بنویسید تا بتونیم مطالب بهتری برای شما ارائه کنیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید